دولت می تواند با تدابیر مناسب معیشت کارگران را بهبود بخشد

دولت می تواند با تدابیر مناسب معیشت کارگران را بهبود بخشد

افزایش دستمزدها منجر به ایجاد تورم نخواهد شد

محمدرضا تاجیک، عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران اظهار داشت: با توجه به پایین بودن دستمزد کارگران در سال جاری هدف نمایندگان کارگری در شورای عالی کار جبران دستمزدهاست. در همین راستا دولت می تواند با استفاده از راهکارهای جایگزین بدون افزایش مستقیم حقوق ها، پایین بودن دستمزدها را جبران نماید.

آقای تاجیک در ادامه افزود: براساس مصوبه ی مزدی سال 1402، دستمزد کارگران تنها 27 درصد افزایش یافت که این میزان افزایش مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفت چراکه آن ها عقیده داشتند نرخ تورم واقعی از درصد افزایش حقوق ها بیشتر است اما در نقطه ی مقابل برخی کارشناسان چنین اظهار داشتند که افزایش دستمزدها منجر به ایجاد تورم در جامعه خواهد شد که از نظر ما این عقیده دور از واقعیت است. حال که 6 ماه از سال گذشته درخواست نمایندگان کارگری شورای عالی کار این است که این شورا باید در خصوص ترمیم دستمزدها تشکیل جلسه دهد و به بررسی این موضوع بپردازد.

درخواست ما افزایش مستقیم حقوق کارگران نیست

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت: به دنبال درخواست نمایندگان کارگران در خصوص بررسی شرایط معیشتی خانوارهای کارگری، این نتیجه حاصل شد که در جلسه آینده شورای عالی کار این درخواست مورد بررسی قرار گیرد. لذا درخواست ما این است که معیشت کارگران بایستی مجددا بررسی شود و لازم به توضیح است که ما الزاما به دنبال افزایش دستمزدها نیستیم بلکه دولت می تواند با استفاده از راهکارهای مناسب این موضوع را حل نماید. در خصوص نظر برخی کارشناسان که می گویند افزایش دستمزدها منجر به افزایش تورم خواهد شد هم باید گفت که اگر دولت در این رابطه تدابیر مناسب را اتخاذ کند، برای اقتصاد کشور مشکلی پیش نخواهد آمد.

 در همین ارتباط یکی از تدابیر دولت طرح کالابرگ بوده است. هرچند که کالابرگ در مواردی ممکن است تمام جامعه ی هدف را شامل نشود به همین علت دولت بایستی طرحی را اجرا کند که تمام جامعه کارگری را در بر گیرد. لذا ما امیدواریم که در جلسه ی بعدی شورای عالی کار به نتایج مطلوبی در خصوص معیشت خانوارهای کارگری برسیم.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا