رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در فصل دوم سال

کاهش نرخ بیکاری

گزارش های جدید در رابطه با رشد اشتغال و نرخ‌بیکاری در کشور

مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور ارائه داد. در این گزارش مشخص شده که نرخ بیکاری در تابستان امسال 0.7 نسبت به تابستان فصل گذشته کاهش یافته است. این عدد نسبت به بهار امسال نیز کاهش 0.3 درصدی داشته و به عدد 8.9 درصد رسیده است. مرکز آمار کشور در طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 1401 نرخ بیکاری افراد 15 سال به بالا را 8.9 درصد از جمعیت شاغل و بیکار اعلام نمود. این عدد نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری نسبت به بهار امسال و یا تابستان سال گذشته می باشد. با توجه به این گزارش در تابستان امسال 41 درصد از جمعیت 15 سال به بالا از نظر اقتصادی فعال بوده اند.

کاهش نرخ بیکاری و کمک به رشد اشتغال در فصل دوم سال

با بررسی آمار کاهش نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال جمعیت شاغلین بالای 15 سال در تابستان به 23.779 میلیون نفر رسیده است. این آمار نشان می دهد که نسبت به تابستان گذشته 374 هزار نفر به شاغلین اضافه شده است. ارزیابی های انجام شده نشان می دهد که بخش خدمات 50.4 درصد از این سهم اشتغال را شامل می شود. پس از آن بخش صنعت 33.8 درصد و کشاورزی 15. 8 درصد از این سهم را به خود اختصاص داده اند.

ارزیابی کاهش نرخ بیکاری افراد 18 تا 35 ساله نیز حاکی از این است که 16.2 درصد از فعالان این گروه در تابستان بیکار بوده اند. این نرخ نسبت به تابستان گذشته 1.4 درصد کاهش یافته است. از طرفی بررسی جمعیت 15 سال به بالا نیز که اشتغال ناقص داشته اند نشان از ساعات کاری کم 9.2 درصد از جمعیت شاغل به دلیل مشکلات اقتصادی می باشد. این افراد در تابستان امسال به دلایل اقتصادی مانند رکود کاری، بیکاری فصلی و … مجبور به کار کم تر از 44 ساعت در هفته شده اند. در حالی که 39.6 درصد از افراد شاغل بالای 15 سال بیشتر از 49 ساعت در هفته کار کرده اند.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا