رونمایی از چک الکترونیکی توسط 14 بانک در کشور

رونمایی از چک الکترونیکی توسط 14 بانک در کشور

چک های الکترونیکی جایگزین چک های کاغذی می شوند

چندی پیش براساس اعلام بانک مرکزی چنین مقرر شده بود که چک های الکترونیکی با گذشت زمان جایگزین چک های کاغذی شوند. در ابتدا سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان این خدمت را ارائه دادند و مراحل اتصال آن ها به سامانه چکاد عملیاتی شد. هم اکنون نیز بانک های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات و توسعه تعاون به سامانه چکاد متصل شدند تا مجموعا 14 بانک در حال حاضر امکان ارائه خدمات چک الکترونیکی را داشته باشند.

این گونه که به نظر می رسد در آینده سه بانک ملی، آینده و سپه نیز قرار است به سامانه چکاد متصل شوند و دو بانک مسکن و خاورمیانه هم به دنبال نهایی کردن آزمون های خود در این زمینه هستند تا به جمع بانک های ارائه کننده ی خدمات چک الکترونیکی بپیوندند. در رابطه با سامانه چکاد لازم به توضیح است که این سامانه در پی افزایش سرعت، دقت و امنیت در حوزه ی بانکی کشور ایجاد شده و کلیه قوانین مربوط به چک های کاغذی برای این قبیل چک ها هم قابل اجرا خواهد بود و چنین انتظار می رود که با جایگزین شدن چک های الکترونیکی حجم جرایم بانکی کاهش یابد. براساس آمارها هم اکنون 53 هزار نفر از چک الکترونیکی استفاده کرده اند و از مجموع 184 هزار چک صادر شده 159 هزار برگه چک الکترونیکی نقد شده است.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا