شناسایی هزینه های غیرواقعی در دفاتر چه تبعاتی دارد؟

شناسایی هزینه های غیرواقعی در دفاتر چه تبعاتی دارد؟

منظور از هزینه های غیرواقعی در تبصره ماده 192 قانون مالیات های مستقیم چیست ؟

هزینه‌های غیرواقعی یا صوری به هزینه هایی گفته می شود که در دفاتر قانونی شرکت به ثبت رسیده اند و حتی ممکن است متکی به اسناد و مدارک هم باشند اما در واقع چنین هزینه ای در شرکت رخ نداده و هدف از این اقدام پایین نشان دادن سود شرکت و به تبع آن پرداخت مالیات کمتر است. در چنین مواردی اگر در جریان رسیدگی های انجام شده توسط ماموران مالیاتی، این نتیجه حاصل شود که شرکت مورد نظر دست به چنین اقدامی زده و به منظور پرداخت مالیات کمتر اقدام به شناسایی هزینه های غیرواقعی در دفاتر خود کرده، ماموران مالیاتی می توانند پس از بررسی های به عمل آمده و رسیدن به مدارک قابل اتکاء در این زمینه، هزینه های غیرواقعی شناسایی شده را به عنوان هزینه های غیرقابل قبول تلقی کرده و متخلف مشمول جرایم در نظر گرفته شده در قانون خواهد شد.

جریمه شناسایی هزینه های غیرواقعی در قانون چقدر است؟

در ماده 192 قانون مالیات های مستقیم در خصوص جریمه مربوط به هزینه های غیرواقعی چنین عنوان شده است: مودیانی که درآمد خود را کتمان کرده و هزینه های غیرواقعی را در اظهارنامه خود قید کنند، مشمول جریمه غیرقابل بخشش معادل ۳۰ درصد مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و جریمه نقدی ۱۰ درصدی برای اشخاص حقیقی خواهند بود. نکته ی قابل ذکر در این رابطه این است که جریمه ی شناسایی هزینه های غیرواقعی در دفاتر جزء جرایم غیرقابل بخشش است.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا