طبق قانون کار، در دوره آموزشی نیز باید حقوق کارگر پرداخت شود

قانون کار

طبق قانون کار، در دوره آموزشی نیز باید حقوق کارگر پرداخت شود

نماینده کارگران در کشور با اشاره به تعهدات کارفرمایان نسبت به کارگران گفت: مطابق قانون کار، حتی در دوره های آموزشی نیز، کارفرما باید یک قرارداد کتبی یک ماهه منعقد کند. طبق این قرارداد باید همه حقوق کارگر، شامل دستمزد، مزایا و بیمه به وی پرداخت شود. ضمن اینکه باید دقت داشت مطابق قانون، شفاهی بودن قرارداد به معنای دائمی بودن کارگر می باشد.

کارفرما بر اساس قانون کار ملزم به بیمه کردن کارگر است

هادی ابوی اظهار داشت: بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرمایان ملزم هستند از اولین روز شروع کار، کارگران خود را بیمه کنند. فرقی نمی کند که روز اول دوره آموزشی باشد و یا دوره اصلی کار، به هر حال این کار باید انجام شود.

وی افزود: وظیفه کارفرما آن است که به صورت قانونی عمل کرده و لیست تک تک کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کند و حق بیمه آنها را پرداخت کند. این در حالی است که برخی از کارفرمایان قوانین را زیر پا گذاشته و دچار تخلف می شوند. در چنین مواردی کارگران حق دارند که شکایت کنند.

بنا به سخنان این نماینده کارگران، اکثر کارفرمایان برای اینکه بتوانند حقوق کمتری پرداخت کنند از ماده 148 قانون کار پیروی نمی کنند. با عمل نکردن به این قانون سنوات و عیدی کارگران را نیز پرداخت نمی کنند.

کارگران باید با حق و حقوق خود آشنا باشند

ابوی تصریح کرد: کارگران، مخصوصا کارگران جوان تر باید با حق و حقوق خود آشنا باشند و به کارفرما یادآوری کنند که قانون کار به وی اجازه عدم پرداخت حقوق و حق بیمه را نمی دهد. دوره های آزمایشی برای این برگزار می شوند که کارگر و کارفرما مطمئن شوند می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، نه اینکه کارفرما حق کارگر را بخورد.

وی خاطرنشان کرد: اگر طبق قانون کار عمل شود، دوره های کوتاه مدت یک ماهه تا سه ماهه آزمایشی و آموزشی می توانند تبدیل به فرصت های عالی شغلی برای کارگران جوان شوند. ضمن اینکه کارفرمایان نیز می توانند به خوبی از توانایی ها و تخصص کارگران تازه نفس استفاده کنند.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت