عمده ی حقوق کارگران به منظور تامین مسکن هزینه می شود

عمده ی حقوق کارگران به منظور تامین مسکن هزینه می شود

بخش عمده ی درآمد کارگران به منظور تامین مسکن هزینه می شود

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور  اظهار داشت: طی سالیان گذشته مسئولان اقتصادی کشور موفق به مهار تورم نشده اند و این مسئله آسیب های جبران ناپذیری به اقشار ضعیف جامعه علی الخصوص کارگران وارد کرده است. با این وجود کارگران تلاش کرده اند با مدیریت هزینه های معیشتی به زندگی خود ادامه دهند اما نتیجه ی به دست آمده چیزی جز سقوط به دهک های پایین تر جامعه نبوده است.

در همین راستا لازم به توضیح است که با توجه به سطح درآمدی دهک های پایین جامعه، تامین هزینه های اساسی زندگی مانند مسکن، درمان و خوراک برای خانوارهای سخت شده. در کنار هزینه های مذکور، هزینه ی مسکن در حال حاضر تبدیل به ابر هزینه ای در سبد معیشتی مردم شده به طوری که بخش عمده ای از درآمد خانوارها به تامین مسکن اختصاص می یابد. این اتفاق در حال رخ داده که براساس آمارهای جهانی سهم مسکن در سبد معیشت خانوارها 18 الی 20 درصد است اما در کشور ما این آمار چیزی در حدود سه برابر متوسط جهانی است.

خرید مسکن برای خانوارهای کارگری تبدیل به رویا شد

امام قلی تبار در ادامه افزود: افزایش بهای مسکن در دو سال گذشته به حدی بوده است که بسیاری از خانوارهای فاقد مسکن دیگر در ذهن خود آرزوی خرید خانه را ندارند چراکه با درآمدهای فعلی یک کارگر برای خرید خانه به بیش از 30 سال زمان نیاز دارد. به همین علت خرید خانه برای کارگران دیگر به رویا تبدیل شده و همین مسئله منجر به افزایش اجاره بهای مسکن شده است به طوری که یک کارگر به منظور تامین هزینه مسکن باید حدود 70 درصد از حقوق خود را هزینه کند و این درحالی است که خانوارهای کارگری علاوه بر تامین مسکن نیازهای دیگری مانند درمان، پوشاک و آموزش نیز دارند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت