عیدی کارگران طبق قانون کار پرداخت خواهد شد

قانون کار

عیدی کارگران طبق قانون کار پرداخت خواهد شد

امسال کارفرمایان موظف هستند طبق قانون کار حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر دستمزدی که شورای عالی کار تعیین کرده است، به کارگران عیدی بپردازند. به این ترتیب عیدی کارگران در پایان سال جاری حداقل 8 میلیون تومان و حداکثر 12 میلیون تومان خواهد بود.

دو ماه پایه حقوق عیدی کارگران

طبق قانون کار و مصوبه شورای عالی کار، در پایان سال جاری، کارفرمایان موظف خواهند بود به عنوان عیدی، حداقل دو ماه پایه حقوق کارگران را به آنها بپردازند. البته این مبلغ می تواند بیشتر هم باشد، ولی نباید بیشتر از معادل 90 روز یا سه ماه حقوق و دستمزد کارگران باشد.

طی اسفند ماه سال 1400، شورای عالی کار طی مصوبه ای، مبلغ دستمزد و حقوق کارگران را تا حداقل 57.4 درصد افزایش داد. به این ترتیب حقوق کارگران برابر با چهار میلیون و 179 هزار تومان شد. بنابراین در حال حاضر حقوقی که کارفرمایان باید به عنوان عیدی کارگران خود در پایان سال به آنها پرداخت کنند، حداقل هشت میلیون و 358 هزار تومان خواهد بود.

یک نکته مهم

باید دقت داشت که مطابق قانون کار این مبلغ بسته به نوع و مدت قرارداد کارگران می تواند متفاوت باشد. در واقع هر کارگر بسته به تعداد روزهایی که کار کرده، عیدی خود را دریافت خواهد کرد. بنابراین حداقل عیدی کارگران به مبلغ هشت میلیون و 358 هزار تومان به افرادی تعلق می گیرد که طی یک سال گذشته در محل کار خود حضور و فعالیت داشته اند.

دقت داشته باشید عیدی کارگرانی که کمتر از مدت زمان لازم را در محل کار خود حضور داشته اند، بر اساس تعداد روزها و ماه های پرداخت حق بیمه حساب می شود. در چنین حالتی دو برابر پایه حقوق فرد تقسیم بر 12 شده و مجموع به دست آمده، در تعداد ماه های حضور در محل کار ضرب خواهد شد.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا