فرایند ثبت شرکت ها نیاز به بازنگری دارد

فرایند ثبت شرکت ها نیاز به بازنگری دارد

با وضع قوانین جدید اجازه نخواهیم داد شرکت های صوری فعالیت کنند

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : ضعف در قوانین و نبود نظارت بر نحوه ی ثبت شرکت ها باعث شده بخشی از فعالیت های اقتصادی به صورت غیر قانونی انجام گیرد و همین نقطه ضعف منجر به ایجاد شرکت های صوری و کاغذی گردیده تا با ایجاد اعتبار مالیاتی و فرار مالیاتی در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد کنند . لذا برای جلوگیری از این دست فعالیت ها تلاش بر این است با وضع قوانین جدید این نقاط ضعف بر طرف گردد و در آینده اجازه نخواهیم داد  بدون داشتن هویت و مکان مشخص ، افراد  قراردادهای کلان منعقد کنند.

با جدیت به دنبال اجرای سامانه مودیان هستیم

وی همچنین ادامه داد : به صورت کاملا جدی پیگیر اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستیم، هرچند زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون تا کنون به صورت کامل مهیا نبوده اما این قانون با شتاب در حال اجراست و اگر همکاری دستگاه های اجرایی به صورت درست انجام می شد، شاهد تاخیر در اجرای این قانون نبودیم . لذا کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به عنوان یک دستگاه نظارتی در صورت مشاهده عدم همکاری دستگاه های ذی ربط، این دستگاه ها را به قوه ی قضاییه معرفی خواهد کرد .

در مرحله ی اول اجرای سامانه مودیان، شرکت های بورسی ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی شدند و در صورت عدم اجرای قانون توسط شرکت های مذکور و عدم تمکین آن ها از قانون ، با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. این طبیعی است که جریان پنهان فساد در تلاش است که خود را زیان ده نشان دهد و از پرداخت مالیات شانه خالی کند ، با این حال انتظار می رود سازمان امور مالیاتی با دریافت اطلاعات شفاف و اشراف اطلاعاتی این شرکت ها را شناسایی نماید . لذا کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد پرونده ی  10 نفر از بالاترین بدهکار مالیاتی که اسامی آنان اعلام شده و تاکنون در دولت های قبلی از پرداخت مالیات امتناع کردند را به صورت مشترک با سازمان امور مالیاتی به سرانجام برساند تا منجر به احقاق حقوق  دولت گردد .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا