فقیرتر شدن کارگران به علت سیاست های دولت

فقیرتر شدن کارگران به علت سیاست های دولت

فقر مطلق در یک سال و نیم گذشته به 37 درصد رسیده

حسن صادقی ، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار داشت : در پی سیاست های دولت ظرف یک سال و نیم گذشته فقر مطلق به 37 درصد رسیده و این سیاست ها منجر به فقیرتر شدن جامعه ی کارگری کشور شده و این مسئله زیبنده ی نظام جمهوری اسلامی نیست . در خصوص افزایش حقوق کارگران برای سال 1402 ، دولت تصور می کند که نرخ تورم بیش از 27 درصد نخواهد شد لذا افزایش حقوق مشمولین قانون کار را براساس شاخص تورمی سال جاری تعیین نمود و مسئولین امر هم مدام تاکید دارند که امسال سال کاهش تورم است لذا ماهم امیدواریم که این شعارها در عمل نیز محقق گردد .

کاهش درآمد کارگران از 253 دلار در ماه به 122 دلار

صادقی در ادامه افزود : مصوبه ی شورای عالی کار باید براساس نرخ تورم واقعی اعلام می شد لذا در اسفندماه سال گذشته بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه را 67 درصد اعلام نمود بنابراین دستمزد کارگران هم باید براساس نرخ تورم اعلامی افزایش می یافت . در سال 1401 ما شاهد افزایش 57 درصدی حقوق کارگران بودیم ، با این حال این میزان افزایش تنها کفاف 21 روز هزینه های معیشت را می داد . ابتدای فروردین ماه سال گذشته درآمد یک کارگر 253 دلار بود اما طی سال این درآمد روند نزولی را طی کرد به طوری که در اسفندماه به 122 دلار کاهش یافت و این حقوق تنها به مدت 9 روز کفاف هزینه های ماه را می داد .

لذا کارگران مجبور شدند به منظور جبران خلاء درآمدی در روز چند شیفت کار کنند و این مسئله ای است که عزت کارگر را خدشه دار می کند چرا که نیروی کار نباید با فقر مواجه باشد. اما متاسفانه ما شاهد افزایش فقر مطلق هستیم . در دولت آقای احمدی نژاد وقتی یارانه نقدی پرداخت شد ، فقر مطلق از 15 درصد به 12 درصد کاهش پیدا کرد اما این آمار هم ثباتی نداشت و پس از مدتی به 20 درصد رسید و در دولت آقای روحانی هم سیاست های کنترلی موفق عمل نکرد و این آمار را 25 درصد رساند .

خلاء قدرت کارگران در مجلس منجر به ضایع شدن حق این جامعه شده

صادقی در پایان عنوان کرد : ما باید به شرایط ایجاد شده اعتراض کنیم چراکه وظیفه ی خانه کارگر دفاع از حقوق کارگران است . لازم به توضیح است که اعتراض ما یک اعتراض اقتصادی است و این مسئله سیاسی نیست به همین علت از تمام راه های قانونی به منظور مقابله با مصوبه ی شورای عالی کار استفاده خواهیم کرد . مسئله ای که امروز برای جامعه ی کارگری ایجاد شده به علت خلاء قدرت این جامعه است چراکه در حال حاضر جامعه ی کارگری حتی یک نماینده در مجلس ندارد و این خلاء قدرت منجر به اتخاذ تصمیماتی بر علیه کارگران شده چراکه در مجلس کسی نیست تا از تضییع حقوق کارگر دفاع کند .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا