قانون تسهیل سامانه مودیان جهت اجرا ابلاغ شد

قانون تسهیل سامانه مودیان جهت اجرا ابلاغ شد

کلیه فعالان اقتصادی از ابتدای دی ماه ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند

بالاخره پس از گذشت چندین ماه از تصویب قانون تسهیل سامانه مودیان، شورای نگهبان این قانون را تایید کرد و قانون مذکور به منظور اجرا ابلاغ شد. در رابطه با تغییرات پیش آمده در قانون تسهیل لازم به توضیح است که کلیه مودیان اعم از حقیقی و حقوقی، ملزم هستند از ابتدای دی ماه سال جاری نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام نمایند.

بخشودگی صد در صدی جرایم سامانه مودیان تا پایان سال 1403

در ماده (2) قانون تسهیل این اختیار به سازمان امور مالیاتی داده شده تا پایان سال 1403، صد در صد جرایم ماده (22) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را مورد بخشودگی قرار دهد. همچنین تا پایان سال 1403 صورتحساب هایی که در سامانه مودیان ثبت نشده باشد مورد قبول خواهد بود. در واقع صورتحساب های الکترونیکی با رعایت ماده (9) قانون سامانه مودیان مورد قبول است و مشمول رسیدگی نخواهد بود. لازم به توضیح است که سازمان امور مالیاتی در این مدت مکلف خواهد بود براساس اطلاعات موجود در سامانه مودیان اظهارنامه تهیه کرده و مودی یک ماه پس از اتمام دوره فرصت خواهد داشت اظهارنامه تهیه شده توسط سازمان امور مالیاتی را تکمیل نماید و از طریق سامانه مذکور به سازمان ارسال نماید.

دریافت ارزش افزوده از خریدار مشروط به فراخوان ها ارزش افزوده سال 1387 است

مودیانی که مشمول فراخوان های ارزش افزوده مصوب سال 1387 نبوده اند تا زمانی که توسط سازمان امور مالیاتی فراخوان نشده باشند نمی توانند از خریداران ارزش افزوده دریافت کنند و ارزش افزوده پرداخت شده توسط این قبیل مودیان تا زمانی که فراخوان نشده باشند جزء اعتبار مالیاتی آنان لحاظ نخواهد شد.

در رابطه با دستگاه های کارتخوان هم این الزام برای بانک مرکزی وجود دارد که ظرف دوماه پس از ابلاغ قانون تسهیل به دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت شماره منحصر به فرد مالیاتی اختصاص دهد و اطلاعات پرداخت هر روز را حداکثر تا پایان روز بعد به سامانه مودیان منتقل کند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا