قانون علت اصلی طولانی شدند دادرسی مالیاتی

قانون علت اصلی طولانی شدند دادرسی مالیاتی

قانون علت اصلی طولانی بودن فرایند دادرسی مالیاتی

یکی از موضوعاتی که همواره شرکت ها با آن روبه رو هستند دادرسی مالیاتی است . در همین راستا علی رستم پور رییس مرکز دادرسی مالیاتی در خصوص طولانی بودن فرایند این دادرسی اظهار داشت : مشکل اصلی قانون است ، چرا که در قانون مالیات های مستقیم، برای فرایند دادرسی مالیاتی 7 مرحله پیش بینی شده، پس این طبیعی است که این فرایند طولانی شود . به عنوان نمونه می توان اعتراض مودی به برگه تشخیص مالیاتی را مثال زد ، در این خصوص قانون یک مهلت 30 روزه را در نظر گرفته ، بدین معنی که مودی می تواند تا 30 روز سکوت کند و پس از آن اقدام به اعتراض کند و تجربه نشان داده که عموم مودیان از حداکثر این مهلت استفاده می کنند چرا که در شرایط تورمی همه می خواهند با تاخیر بیشتری مالیات بپردازند .

گام به گام با فرایند دادرسی مالیاتی

رستم پور ادامه داد : پس از اعتراض مودی به برگه تشخیص ، اولین گام دادرسی، مربوط به ماده 238 قانون مالیات های مستقیم است که قانون گذار برای اجرای این گام 45 روز زمان در نظر گرفته است، پس تا اینجای کار 75 روز زمان سپری شده و اگر به هر علتی توافقی حاصل نشود پرونده وارد پروسه ی مالیاتی می شود . حال تصور کنید که این زمان ، ایده ال ترین زمان ممکن است، به این معنا که پرونده انباشته شده از قبل وجود ندارد و پرونده به محض ورود، وارد فرآیند دادرسی و تعیین نوبت می‌شود.

رستم پور به این مسئله هم اشاره کرد که اگر مودی در مهلت 10 روزه  جهت مشاهده ی اوراق به سایت سازمان مراجعه نکند، روز یازدهم به عنوان ابلاغ غیر حضوری در نظر گرفته شده و تا زمان حضور در اولین جلسه 12 روز زمان لازم است. به این ترتیب برای برگزاری اولین جلسه دادرسی مالیاتی 24 روز زمان لازم است . با انجام جلسه و شنیدن صحبت های مودی ، زمان 3 روزه ای برای صدور رای در نظر گرفته می شود و در صورت تعیین قرار کارشناسی ، ممکن است این مهلت سه روزه ، تبدیل به 20 روز تا سه ماه گردد . پس از صدور رای مودی مجددا مهلت 20 روزه ای دارد تا به رای صادره اعتراض نماید . در این حالت پرونده ی مودی به هیئت 257 هم عرض می رود و مجددا چرخه تکرار خواهد شد و حتی اگر پرونده از این مرحله هم عبور کند ، مودی می تواند به شخص وزیر یا دیوان عدالت اداری هم شکایت کن و اگر دیوان عدالت پرونده را نفض کند ، پرونده مجددا در فرایند دادرسی مالیاتی قرار خواهد گرفت . لذا میتوان نتیجه گرفت که فرایند طولانی دادرسی مالیاتی به علت مراحل قانونی این فرایند است .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا