مبنای محاسبه و پرداخت عیدی بازنشستگان

مبنای محاسبه و پرداخت عیدی بازنشستگان

نباید تفاوتی میان عیدی کارگران شاغل و بازنشسته وچود داشته باشد

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال همواره یکی از موضوعات مهم حوزه ی حقوق و دستمزد بحث عیدی و پاداش آخرسال می باشد. در همین رابطه لازم به توضیح است که مبلغ عیدی کارکنان دولت، بازنشستگان لشکری و کشوری هرساله توسط هیات وزیران تعیین می گردد. موضوعی که همواره مورد بحث بوده میزان عیدی بازنشستگان کارگری است که سال هاست به عنوان یکی از مطالبات این قشر تبدیل شده. در همین راستا یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان و از اعضای سابق شورای اسلامی اظهار داشت: طی سالیان گذشته این مطالبه در دولت های مختلف مطرح شده اما تاکنون گوش شنوایی پیدا نشده است.

لازم به توضیح است که با مبلغ عیدی کارمندی که توسط دولت تعیین می شود، بازنشسته شب عید شرمنده خانواده خود خواهد شد. کارگر، کارگر است و نباید تفاوتی میان شاغل و بازنشسته قائل شد، جایی که قانون گفته حداقل عیدی 60 روز مزد مصوب روزانه و حداکثر آن 90 روز است، باید این محدوده برای بازنشستگان کارگری هم رعایت گردد. لذا حداقل انتظار این است که به اندازه حداقل عیدی شاغلین یعنی دو پایه دستمزدی به بازنشستگان کارگری عیدی پرداخت شود. چرا باید عیدی یک کارگر بازنشسته با یک قاضی یا استاد دانشگاه یکی باشد؟ مگر مزایای دریافتی آن ها باهم برابر است؟ اگر مبنا برابری در پرداخت است در طول سال باید مزایای خاصی هم به کارگران بازنشسته پرداخت شود.

تصویر احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا