معافیت های مالیاتی بایستی کاهش یابد

معافیت های مالیاتی بایستی کاهش یابد

اخذ مالیات عادلانه با اجرایی شدن مالیات بر مجموع درآمد

ایمان فدایی، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر نظام مالیاتی کشور بتواند با استفاده از قانون مالیات های مستقیم مالیات برمجموع درآمد را اجرایی کند دیگر شاهد اخذ مالیات به صورت بخشی و گروهی نخواهیم بود. به همین علت زمانی که مجموع درآمد افراد مشخص باشد و مخارج و معافیت ها از آن کسر گردد، اخذ مالیات به صورت پلکانی خواهد بود.

فدایی در ادامه افزود: معافیت های مالیاتی کنونی نیاز به بازنگری دارد و یکی از اهداف مالیات بر مجموع درآمد مدیریت معافیت های مالیاتی است. در حال حاضر 50 درصد از تولید ناخالص ما مشمول مالیات نیست و از طرفی پایه های مالیاتی ما نیز محدود است به همین علت نمی توان اهداف مورد انتظار را اجرایی کرد. اما اگر مالیات بر مجموع درآمد اجرایی شود، منابع درآمدی افراد شناسایی خواهد شد و پس از کسر معافیت و کسورات از افراد مالیات اخذ خواهد شد. لازم به توضیح است که مالیات بر مجموع درآمد هزینه هایی را که تاکنون به آن ها توجه نمی شده را نیز در نظر می گیرد. هزینه هایی از قبیل تحصیل فرزندان، هزینه های درمان و تعداد فرزندان و… که این ها برای خانواده ها یک امتیاز مثبت خواهد بود.

فدایی در پایان اشاره ای هم به اجرایی شدن سامانه مودیان کرد و گفت: دولت به منظور اجرای قانون بایستی به اطلاعات آحاد جامعه مشرف باشد در غیر این صورت اخذ مالیات عادلانه ممکن نخواهد بود. لذا سامانه مودیان می تواند به دولت برای اشراف اطلاعاتی بیشتر و ایجاد شفافیت کمک کند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت