نادیده گرفتن نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگران

نادیده گرفتن نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگران

انتقادها از افزایش 27 درصدی حقوق ها ادامه دارد

محسن تبریزی یکی از فعالین کارگری و عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی در خصوص افزایش 27 درصدی حقوق کارگران برای سال 1402 اظهار داشت : آیا وزرای حاضر در جلسات شورای عالی کار خود حاضرند یک ماه با همین حقوق تعیین شده برای کارگران زندگی کنند ؟ چرا با نیازهای اولیه ی خانوارهای کارگری و معیشت آن ها بازی می شود و به نیازهای دیگر آن ها مانند خوراک ، پوشاک ، آموزش و درمان توجهی نمی گردد و به دنبال کوچک کردن سفره ی کارگران هستند ؟

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که انقلاب اسلامی مدیون تلاش های کارگران است و این قشر زحمتکش نسبت به انقلاب و جنگ تحمیلی رشادت های زیادی را از خود نشان داده اند و تاکنون آن جور که شایسته ی این عزیزان باشد از زحمات آن ها قدردانی نشده و توقعات به حق این عزیزان مرتفع نگردیده .

نباید از وفاداری کارگران نسبت به نظام و انقلاب سوء استفاده کرد

تبریزی در ادامه عنوان کرد : براساس ماده 41 قانون کار که به موضوع تعیین دستمزدها اشاره دارد ، دو موضوع مهم تورم و سبد معیشت باید در نظر گرفته شود ، حال سوال اینجاست که آیا افزایش 27 درصدی حقوق ها می تواند جوابگوی هزینه های سنگین معیشت کارگران باشد ؟ لذا باید این مسئله را در نظر گرفت که وفاداری و تجابت کارگران هم حدی دارد و ما حق نداریم از تعهد ، عشق و مسئولیت پذیری این قشر نسبت به نظام و انقلاب و رهبری سوء استفاده کنیم . در سنوات گذشته مسئولین وعده هایی به مردم دادند اما در عرصه ی عمل چیزی دیده نشده ، بهتر این بود که دولت دستمزدها را براساس نرخ تورم رسمی تعیین می کرد بعد به دنبال مهار تورم می رفت .

چرا دولتی ها صدای کارگران را نمی شنوند و اجرای قانون برایشان دشوار است ؟ اگر نگاهی به نوسانات نرخ تورم کنیم می بینیم که از اسفندماه سال گذشته تاکنون نرخ تورم در کشور افزایشی بوده  و این روند از ابتدای فروردین ماه امسال هم ادامه داشته و حتی در روزهای تعطیل هم شاهد گرانی و بالارفتن تورم بودیم که در این خصوص وزیر اقتصاد و دارایی باید پاسخگو باشد . لذا در این لحظه سوال جامعه ی کارگری این است که وزرای کار، اقتصاد و صنعت برای جبران این بی‌قانونی‌ها چه راهکاری دارند تا جامعه کارگری از نگرانی‌هایی که برایشان ایجاد شده رهایی یابند؟

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت