نامه رییس کل سازمان امور مالیاتی برای تعدیل مالیات‌ها

نامه رییس کل سازمان امور مالیاتی برای تعدیل مالیات‌ها

دستور رییس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص رسیدگی به تراکنش ها بانکی

سال گذشته در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ، دستگاه‌های کارتخوان ساماندهی شد و با استفاده از اطلاعات تراکنش‌های بانکی، رسیدگی به اظهارنامه های عملکرد سال 1400 انجام شد و همچنین شاهد تهیه ی اظهارنامه برآوردی مودیان تبصره 100 بودیم . در همین خصوص مودیان مالیاتی اعتراضاتی نسبت به رسیدگی های صورت گرفته داشتند که این امر موجب گردید تا رییس کل سازمان امور مالیاتی طی نامه‌ای که اواخر فصل بهار امسال به ادارات کل سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است، دستورالعمل 4 بندی را در مورد رسیدگی به پرونده‌ها و همچنین اعتراض مودیان اعلام کند که بر این اساس ، با توجه به نارضایتی های ایجاد شده در نحوه رسیدگی عملکرد ادارات امور مالیاتی به تراکنش های بانکی ، موارد زیر در رسیدگی به تراکنش های بانکی لغایت عملکرد سال 1399 توسط ادارات امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی مورد تاکید قرار می گیرد :

گرفتن مالیات از تراکنش ها فقط با اتکاء به اسناد و مدارک

همان گونه که در بخشنامه ها و مکاتبات سازمان تاکید شده است ، اطلاعات حساب های بانکی بیان کننده درآمد فرد نیستند مگر اینکه بر اساس رسیدگی های صورت گرفته با استناد به اسناد و مدارک قابل اتکاء مشخص گردد که این تراکنش ها ماهیت درآمدی داشته اند . لذا اگر در رسیدگی های صورت گرفته اسناد و مدارک مورد تاییدی مبنی بر ماهیت درآمدی تراکنش ها به دست نیاید ، ادارات امور مالیاتی به صرف تراکنش بانکی، مجاز به اعمال ضریب یا نسبت سود فعالیت و مطالبه مالیات از این بابت نمی‌باشند.

همچنین اگر در راستای اجرای ماده 97 قانون مالیات های مستقیم ، برای مودی برگه تشخیص مالیات براساس اظهارنامه برآوردی و بدون توجه به اسناد و مدارک لازم صادر گردیده است ، ادارات امور مالیاتی پس از دریافت اعتراض مودی به همراه اظهارنامه مالیاتی مطابق مفاد این بخشنامه اقدام نمایند. همچنین بر اساس بند “م” تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 ، مفاد این بخشنامه در خصوص واریزی به حساب های بانکی از طریق ابزار پرداخت های بانکی از جمله دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، جاری نبوده و در این گونه موارد اثبات غیر درآمدی بودن آن با مودی می باشد.

 

 

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا