هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری در ماه چقدر است؟

هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری در ماه چقدر است؟

با توجه به تغییر مدارم قیمت ها دستمزدها نیز بایستی دوبار در سال افزایش یابد

فتح الله بیات، فعال کارگری اظهار داشت: با توجه به تغییر مداوم قیمت ها توسط برخی از تولید کنندگان و کارخانه داران منطقی به نظر می رسد که دستمزد کارگران نیز بایستی بیش از یکبار در سال افزایش یابد تا پاسخگوی هزینه های زندگی آنان باشد. در همین راستا هرساله قبل از تشکیل جلسات تعیین دستمزد توسط شورای عالی کار هزینه های معیشتی خانوارهای کارگری مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به بررسی های انجام شده در خصوص این موضوع به این نتیجه رسیده ایم که اقلام مصرفی کارگران روند کاهشی نداشته و حتی اقلام اساسی مانند نان افزایش هم داشته است. لذا با توجه به تغییر بیش از یکبار قیمت ها در سال دستمزد کارگران نیز باید دوبار در سال افزایش یابد تا پاسخگوی هزینه های زندگی باشد.

تعیین دستمزدها به صورت منطقه ای نوعی فرافکنی است

بیات در ادامه افزود: اگر موضوع افزایش دوبار در سال دستمزدها مورد توجه قرار گیرد، برخی کارفرمایان وتولید کنندگانی که قیمت کالاهای خود را مدام تغییر می دهند خود مانع از افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی خواهند شد زیرا به همان نسبتی که هزینه های زندگی فرد افزایش یابد، درخواست دستمزد از کارفرما بالاتر خواهد رفت.

متاسفانه در حال حاضر دستمزدهای فعلی پاسخگوی سبد معیشت خانوارها نیست. در رابطه با تعیین دستمزدها به صورت مزد منظقه ای هم باید گفت که این موضوع نوعی فرافکنی است که تعیین دستمزدها را به حاشیه می برد. در حال حاضر سبد معیشت خانوارهای کارگری 25 میلیون تومان در ماه می باشد و زمانی که فرد حقوق 12 تا 13 میلیون تومانی در ماه دریافت می کند چطور می شود دستمزدها را به صورت منطقه ای تعیین کرد؟ با هزینه های فعلی امرار معاش افراد با دشواری مواجه است لذا به جای پرداختن به حواشی بایستی به اصل موضوع پرداخت و در راستای جبران هزینه های زندگی کارگران حرکت کرد.

تصویر احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا