هیچ شاخصی برای تعیین دستمزد کارگران وجود نداشته است

دستمزد کارگران

هیچ شاخصی برای تعیین دستمزد کارگران وجود نداشته است

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به ملاک های اصلی برای تعیین دستمزد کارگران در نشست شورای عالی کار گفت: متاسفانه گویا هیچ شاخصی در این خصوص وجود نداشته است. اعضای این شورا هیچ توجهی به سبد معیشت کالا و همخوانی میزان افزایش دستمزد با نیازهای خانوار نکرده اند.

دستمزد کارگران با کمک دو مولفه تورم و سبد معیشت تعیین می شود

حمید حاج اسماعیلی اظهار داشت: همیشه در همه دولت ها برای تعیین میزان واقعی دستمزد کارگران، به دو مولفه اصلی نرخ تورم و سبد معیشت خانوار مراجعه شده است. یعنی این که این دو مولفه، شاخص های اصلی برای این کار می باشند. در حالی که امسال در نشست کمیته دستمزد، شرکای اجتماعی به نتیجه ای دست یافتند که هیچ مرجعی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: آنچه در نشست شورای عالی کار برای تعیین میزان افزایش دستمزد رخ داد، مورد تایید و تاکید کارشناسان نیست. باید توجه داشت زمانی که نرخ 27 درصدی برای دستمزد تعیین شد، تورم حدود 50 درصد بود. هزینه سبد معیشت نیز بسیار بیشتر از آن چیزی بود که در نظر گرفته شد.

این فعال بازار کار تصریح کرد: چانه زنی هایی زیادی در خصوص تعیین دستمزد کارگران انجام گرفت، ولی آنچه در نهایت به دست آمد، نتیجه ای نبود که مورد توافق و رضایت کارگران باشد.

اعداد و ارقام تقریبی هستند

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: این عدم توافق در مسئله تعیین میزان افزایش دستمزد کارگران به این معناست که همه اعداد و ارقام ارائه شده، تقریبی هستند. به عبارت ساده تر، هیچ توافق و اجماعی بر سر آنها شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: باید مولفه های مهمی مثل نرخ تورم موجود در کشور و نیازهای معیشتی خانوار را در نظر گرفت و بر اساس آنها میزان افزایش دستمزد را اعلام کرد. یعنی اینکه اعداد و ارقامی که در خصوص این مولفه ها ارائه می شوند، باید دقیق و مشخص باشند. تنها در این صورت است که می توان از آنها برای تعیین نرخ دستمزد استفاده کرد. همچنین برای نزدیک تر شدن به نرخ واقعی و نجات از این وضعیت آشفته اقتصادی، باید میزان حقوق و دستمزد را بر اساس آمارهای مربوط به خط فقر تعیین نمود.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا