وزارت کار بخشنامه میزان دستمزد سال جدید را صادر کرد

دستمزد

وزارت کار بخشنامه میزان دستمزد سال جدید را صادر کرد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه ای حداقل میزان دستمزد برای سال 1402 را اعلام کرد. به همراه این بخشنامه دستورالعمل های لازم به نهادها، سازمان ها و ادارات تابعه این وزارتخانه نیز اعلام شده است.

تعیین حداقل میزان دستمزد سال 1402 در شورای عالی کار

طبق بخشنامه ای که صادر شده است، حداقل میزان دستمزد برای سال جدید همان مبلغی است که در آخرین روز از سال 1401 در جلسه شورای عالی کار تعیین شد. این جلسه با حضور نمایندگان جامعه کارگری، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار گردید. پس از اعلام حداقل مبلغ افزایش، وزیر کار آن را به رسانه ها و نهادهای مربوطه اعلام کرد.

در نهایت مصوبه شورای عالی کار به صورت بخشنامه ای درآمده و از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجرا به بنگاه های تولیدی، کارخانه ها، سازمان ها و نهادها اعلام شده است. طبق این بخشنامه حداقل دستمزد روزانه یک میلیون و 746 هزار و 428 ریال می باشد. ضمن اینکه حداقل حقوق ماهیانه 53 میلیون و 82 هزار و 840 ریال است. مبلغی که تحت عنوان بن کارگری یا کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به صورت ماهیانه به کارگران پرداخت می شود نیز 11 میلیون ریال می باشد. کمک هزینه مسکن 6 میلیون و 500 هزار ریال و کمک هزینه حق اولاد برای هر فرزند 5 میلیون و 308 هزار و 284 ریال در نظر گرفته شده است. در نهایت مبلغ پایه سنواتی به صورت روزانه 70 هزار ریال تعیین گردیده است.

توضیحات بخشنامه

در ادامه این بخشنامه آمده است که برای تعیین میزان افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی به ماخذ روزانه 21 درصد به علاوه مبلغ روزانه 83 هزار و 596 ریال اضافه می شود. ضمن اینکه میزان کمک هزینه مسکن تصویب شده در شورای عالی کار مبلغ 9 میلیون ریال بوده است. این مبلغ هنوز به تصویب هیات دولت نرسیده است.

گفتنی است امکان دسترسی به بخشنامه دستمزد سال 1402 و دستورالعمل های آن در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد. همچنین می توان آن را در وبسایت اداره کل روابط کار و جبران به آدرس http://rkj.mcls.gov.ir مشاهده کرد.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا