پرداخت پاداش به کارکنان مشمول مالیات است یا خیر ؟

پرداخت پاداش به کارکنان مشمول مالیات است یا خیر ؟

حتما در این یکی دو روزه این خبر را شنیده اید : رای جدید دیوان عدالت اداری در مورد ابطال این موضوع که پرداختی به کارکنان مانند انواع پاداش مشمول مالیات است . حال ببینیم این رای برای چه صادر شده ؟ براساس نامه شماره 81153/232/د سازمان امور مالیاتی به تاریخ 1400/12/03 : ” سایر پرداختی ها به کارکنان نظیر انواع پاداش از مصادیق کمک هزینه های رفاهی تلقی نمی گردد و مشمول مالیات بردرآمد حقوق می باشد . ” به این معنی که اگر سازمانی به کارکنان خود مبلغی را به عنوان پاداش می دهد این مبلغ مشمول مالیات است. بر این اساس شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل شکایتی را از سازمان امور مالیاتی مطرح کرده و دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع رسیدگی کننده در خصوص شکایت مطرح شده اعلام رای نموده است .

بر اساس رای صادر شده توسط دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 140109970905811185 به تاریخ 1401/06/29 ، نامه ی سازمان امور مالیاتی که بیان کرده سایر پرداختی ها به کارکنان مانند انواع پاداش، از مصادیق کمک هزینه ی رفاهی نیست و مشمول مالیات بردرآمد حقوق می باشد با نظر دیوان عدالت اداری در این موضوع مغایرت دارد بنابراین نامه سازمان امور مالیاتی خلاف قانون و خارج از اختیار است و نامه فوق از تاریخ تصویب توسط دیوان عدالت اداری ابطال می شود.  حال باید دید در روزهای آینده این اختلاف نظر بین سازمان امور مالیاتی و دیوان عدالت اداری به کجا ختم خواهد شد و نتیجه ی نهایی این موضوع چه می شود .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا