چک های کاغذی حذف خواهند شد؟

چک های کاغذی حذف خواهند شد؟

اجرایی شدن خدمت چک الکترونیکی در 10 بانک به صورت محدود

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: یکی از تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه برعهده ی بانک مرکزی قرار گرفته این است که تا پایان سال چهارم این برنامه بانک مرکزی مکلف است چک های کاغذی را از چرخه ی بانکی کشور خارج کند و فرآیند جایگزین شدن چک های الکترونیکی اجرایی گردد.

در همین راستا لازم به توضیح است که بانک مرکزی در یک سال گذشته دستاوردهایی در این حوزه داشته که گام اول را می توان اجرای قانون جدید چک دانست که این فرآیند از دولت قبل شروع شد و در دولت سیزدهم به نتیجه رسید. در خصوص چک های الکترونیکی هم باید گفت که این نوع چک ها در حال حاضر در 10 بانک کشور به صورت محدود ارائه شده و از میزان 400 هزار چک الکترونیکی صادر شده حدود 350 هزار چک الکترونیک نقد شده است که بانک صادرات و پارسیان و تجارت به ترتیب بیشترین سهم را در صدور چک های الکترونیک داشته اند.

با اجرای برنامه هفتم توسعه چک های کاغذی حذف خواهند شد

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین گفت: در ابتدا چک های الکترونیکی محدودیت هایی داشتند که می توان به عدم نقد شدن این گونه چک ها در بانک هایی غیر از بانک صادر کننده اشاره کرد که این مسئله به مرور زمان مرتفع شد. از جمله مزیت هایی که این نوع چک ها دارند این است که نقد شدن چک های الکترونیکی به صورت غیرحضوری انجام می شود و نیازی به حضور در شعب بانک نیست. در همین راستا در برنامه هفتم توسعه این هدف گذاری شده تا چک های الکترونیکی جایگزین چک های کاغذی شوند و تمامی تلاش ها در راستای بهبود فرآیندهای موجود بوده تا مدل بهتر و دقیق تری در این حوزه اجرایی گردد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا