چگونه چک های برگشتی را استعلام بگیریم ؟

چگونه چک های برگشتی را استعلام بگیریم ؟

در سامانه صیاد، استعلام چک با یک کد ۱۶ رقمی انجام می شود که بر روی آن نوشته شده است لذا همه افراد باید با دانش کامل پیش بروند تا دچار دردسرهای ناشی از چک برگشتی نشوند لذا داشتن اطلاعات در مورد نحوه ی استعلام چک های برگشتی خالی از لطف نیست .

روش های استعلام چک برگشتی

راه اول استعلام چک صیاد از طریق سایت بانک مرکزی: برای استعلام چک صیاد از طریق سایت بانک مرکزی کافیست که به سایت مربوطه مراجعه کنید. بانک مرکزی تنها استعلام چک برگشتی را انجام می دهد وسرقتی یا مفقودی بودن چک را مشخص نمیکند.

راه دوم استعلام چک از طریق پیامک: برای استعلام چک سامانه صیاد از طریق پیامک کافیست شناسه صیاد ۱۶ رقمی را به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ ارسال کنید.  در این روش برای هر پیامک ۳۵۰ تومان از شارژ سیم کارت شما کسر خواهد شد و درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه، تنها ۴ استعلام در روز قابل اخذ است و براساس اعلام بانک مرکزی، متن ارسالی جهت اخذ استعلام باید عاری از هر گونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله باشد و فقط به صورت عددی در قالب اعلام شده، برای سامانه ارسال شود. افراد باید توجه کنند که تمامی پیامک‌های بانک مرکزی، تنها با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ به کاربران اطلاع‌رسانی می‌شود. پس ضروری است کاربران در کنترل سرشماره پیامک‌های واصله به اندازه کافی دقت کنند.

راه سوم استعلام چک برگشتی از طریق اپلیکیشن ساد ۲۴: این اپلیکیشن هم استعلام چک برگشتی و هم سرقتی یا مفقودی نبودن چک را مشخص می کند. پس از استعلام چک سامانه صیاد رنگ های مختلفی از وضعیت صادر کننده چک به شما نمایش داده خواهد شد که این رنگ ها نشانگر وضعیت خوب یا بد صادر کننده چک می باشند. پس از استعلام چک سامانه صیاد رنگ های مختلفی از وضعیت صادر کننده چک به شما نمایش داده خواهد شد که این رنگ ها نشانگر وضعیت خوب یا بد صادر کننده چک می باشند .

رنگ سفید به این معنی است که صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است. رنگ زرد به این معناست که صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است. نارنجی این مفهوم را می رساند که صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است. قهوه‌ای یعنی صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است و قرمز یعنی صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا