گرفتن سفته توسط کارفرما وجاهت قانونی ندارد

گرفتن سفته توسط کارفرما وجاهت قانونی ندارد

دریافت چک و سفته از کارکنان قانونی است؟

بسیاری از شرکت ها اقدام به دریافت تضامینی مانند چک و سفته ار کارکنان خود می کنند. در حقیقت این اقدام بدان جهت انجام می شود که ممکن است برخی از اموال و دارایی های کارفرما نزد کارکنان باشد بدین جهت کارفرما به منظور اطمینان خاطر از کارکنان تضامینی را دریافت می کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که چندی پیش با اعلام معاون روابط کار وزارت کار، برخی از مواد قانون کار در جهت تامین امنیت شغلی کارگران اصلاح شده و یکی از اصلاحات صورت گرفته این است که کارفرما دیگر حق ندارد از کارکنان خود چک یا سفته به منظور تضمین دریافت کند.

 برهمین اساس نیما پرتوی کارشناس ارشد روابط کار اظهار داشت: از ابتدای سال جاری اگر کارفرما اقدام به دریافت سفته کرده باشد این سفته ها وجاهت قانونی نخواهند داشت و چنانچه از آن ها در طرح شکایت توسط کارفرما استفاده گردد نظر دادگاه رد دعوا خواهد بود.

استفاده از سند پشتیبان به منظور اخذ تضمین از کارکنان

در همین راستا به منظور برطرف کردن مشکل ایجاد شده کارفرمایان می توانند به منظور اخذ تضمین از کارکنان از سند پشتیبان استفاده نمایند. در حقیقت سند پشتیبان جایگزینی برای چک و سفته بوده و لازم به توضیح است که این سند برای هر کسب و کاری بایستی به صورت اختصاصی طراحی گردد. از جمله مزایای سند پشتیبان که می توان به آن ها اشاره کرد این است که در این گونه اسناد تمامی تعهدات کارکنان نسبت به کارفرما در آن ها قید می شود و کارکنان با علم و آگاهی کامل نسبت به این تعهدات آن را امضا خواهند کرد. همچنین سرعت اجرایی این اسناد بالاتر بوده و کارکنان حس مسئولیت پذیری بیشتری در قبال تعهدات داده شده خواهند داشت.

 

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا