ابهامات جمعه کاری و تعطیل کاری

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: قانون کار و حقوق و دستمزدابهامات جمعه کاری و تعطیل کاری
میلاد پرسیده شده در 1 سال پیش

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت کارشناسان محترم بنده بعد از جستجوی فراوان و مطالعه منابع متعدد همچنان بعضی موارد در جمعه کاری و تعطیل کاری برام مبهم هست و ممنون میشم راهنمایی کنید (مدیر امور مالی و اداری یک شرکت هستم و میخوام حق کارگران ضایع نشه)

با در نظر گرفتن اینکه طبق ماده 62 روز جمعه روز تعطیل هفتگی کارگران بوده و حداقل مزد این روز (1393250) بدون حضور، یک بار در پایه حقوق برای کارگران محاسبه میشه: سناریو اول- کارگری یک روز جمعه 9 ساعت کار کنه و هر 9 ساعت بخشی از موظفی هفته باشه ، جمعه کاری با ضریب 0/4 (684270 ریال) حساب میشه یا 1/4 (2394945)؟ کارگری یک روز جمعه 9 ساعت کار کنه و 7 ساعت بخشی از موظفی و 2 ساعت مازاد بر 44 ساعت موظفی هفته باشه، 7 ساعت با ضریب 0/4 و 2 ساعت با ضریب 1/8 (ترکیب جمعه کاری و اضافه کاری) محاسبه میشه؟

سناریو دوم- کارگری یک روز جمعه مشغول به کار بوده و روز دیگری در هفته به جای جمعه تعطیل نشه، کارکرد جمعه در هر حالتی با ضریب 1/4 محاسبه میشه؟ یعنی با اینکه یک بار کارکرد جمعه در حداقل دستمزد حساب شده مجددا حداقل دستمزد ساعتی+ 40 درصد اضاف باید به کارگر به طور جدا پرداخت بشه؟

روزهای تعطیل رسمی غیر جمعه چون یک بار حداقل مزد روزانه اشون بدون حضور کارگر در پایه حقوق لحاظ شده، در صورت حضور کارگر با ضریب 0/4 محاسبه میشن یا 1/4؟
سوالات مرتبط

3 پاسخ
داود مرادی 1 سال قبل پاسخ داده شده
با سلام این معقوله به 2 دسته تقسیم میشود اول اینکه تعطیلی با جایگزین و دوم بدون جایگزین  کارگری که روز تعطیل رو سرکار باشد و بجای آن روز دیگه ای رو در هفته تعطیل باشد حقوق و دستمزدش 40%محاسبه میشود ولی اگه درطول  هفته روز دیگه ای رو تعطیل نباشه هم اضافه کاری بهش تعلق میگیره و هم تعطیل کاری که حقوق و دستمزدش 140% محاسبه میشود
میلاد 1 سال قبل پاسخ داده شده

<p>درود ممنون بابت توجه شما شما با فرض این گفتید روز دیگه ای رو تعطیل نباشه که در کل روزهای غیر از روز تعطیل (جمعه) 44 ساعت موظفی رو پر کرده باشه؟ منظور این هست اگه در کل هفته 44 ساعت رو پر نکرده باشه و جمعه که میاد سر کار جزو اون 44 ساعت باشه باید فقط 40 درصد مزد روزانه (فوق العاده جمعه کاری) حساب بشه یا یک اضافه کاری کامل (شامل یک روز حقوق و 40 درصد مزد اون)</p>

داود مرادی 1 سال قبل پاسخ داده شده
زمانی طرف میتونه اضافه کار براش محاسبه بشه که ساعت موظفی رو پر کرده باشه در غیر اینصورت حتی اگه جمعه هم بیاد سرکارمشمول اضافه کار نمیشه 
نیما - مشاور روابط کار 1 سال قبل پاسخ داده شده
سلام و احترام اولی چون ساعات کار وی مباشد و کارفرما یک روز را بجای روز جمعه تعطیل کرده است فقط 40 درصد مزد روزانه پاداش جمعه کاری به وی تعلق می گیرد.   دومی  برای هفت ساعت اول مثل حالت بالا فقط 40 درصد مزد روزانه و بیشتر از مقدار موظفی 1/4اضافه کاری تعلق می گیرد. (کارفرما یک روز را بجای روز جمعه تعطیل کرده است .)   سناریو دوم بله علاوه بر تخلف کارفرما همه ساعات کار آن اضافه کاری است و ضریب 1/4 علاوه بر آن 40 درصد مزد جمعه کاری به ایشان تعلق می گیرد .البته برای هشت ساعت اول کار برای هشت ساعت دوم با ضریب 1/80 محاسبه می گردد برای هر ساعت جمعه کاری   نکته مهم .... 40 درصد جمعه کاری ضریبی از مزد روزانه کارگر است نه هر ساعت  
میلاد 1 سال قبل پاسخ داده شده

سپاس از راهنمایی شما
با فرض اینکه روز دیگری به جای جمعه تعطیل نشده باشه و جمعه هم مشغول به کار بوده، ولی “در اون هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت کارکرد موظفی 44 ساعت پر نشده” ،مجددا حالت زیر که گفتید برای همه ساعات جمعه برقرار هست؟؟؟
(تاکید بنده در این سوال این هست درسته روز دیگری به جای جمعه تعطیل نشده و جمعه هم سر کار بوده، ولی به فرض در کل 6 روز ساعت کار موظفی رو پر نکرده و با کل کار 8 ساعت جمعه موظفی هفته پر بشه)
“سناریو دوم بله علاوه بر تخلف کارفرما همه ساعات کار آن اضافه کاری است و ضریب ۱/۴ علاوه بر آن ۴۰ درصد مزد جمعه کاری به ایشان تعلق می گیرد”

نیما - مشاور روابط کار 1 سال قبل پاسخ داده شده

با فرض اینکه روز دیگری به جای جمعه تعطیل نشده باشه و جمعه هم مشغول به کار بوده، ولی “در اون هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت کارکرد موظفی ۴۴ ساعت پر نشده” ،مجددا حالت زیر که گفتید برای همه ساعات جمعه برقرار هست؟؟؟

سلام و احترام
اولا این تخلف کارفرماست .
دوما بله مثل روزهای تعطیل رسمی رفتار شده و همه ساعات آن اضافه کاری است ولی چون جزیی از ساعات کاری است و مزد ان را در پایان ماه دریافت می کند فقط 40 درصد مزد ساعتی به وی پرداخت می شود . قاعده 40 درصد مزد روزانه هم بابت جمعه کاری سر جای خودش است .

دکمه بازگشت به بالا