ماخد مالیات اجاره (ماده 53)

محمد عابدی پرسیده شده در 3 ماه پیش
با سلام و احترام، در صورتی که واحد تجاریِ حقوقی (مشمول تبصره 9 ماده 53)، ساختمانی اداری را برای مدت 36 ماه اجاره نماید و این اجاره از ابتدای مهر1402 شروع شود، ماخذ مال الاجاره برای بدست آوردن مالیات مربوط به سال 1402 را باید به چه صورت محاسبه نماید؟ 1- آیا ماخذ، کل مال الاجاره پرداختی 36 ماه خواهد بود؟ 2- آیا ماخذ، مال الاجاره پرداختی 12 ماه (یک سال) خواهد بود؟ 3- آیا ماخد، مال الاجاره پرداختی 6 ماه سال 1402 خواهد بود؟
سوالات مرتبط

4 پاسخ
علی رهنما 3 ماه قبل پاسخ داده شده
نکته بسیار مهمی است  در محاسبه مالیات در اظهارنامه که اگر مالک 6ماه اجاره دریافت کند معافیت یک ساله اعطا میشود و به نسبت مدت اجاره معافیت لحاظ نمیکنند ولی مالیات تکلیفی در حقیقت مالیاتی است که موجر پرداخت میکند اگر توجیه هستند مبنای محاسبه رو 12ماه در نظر بگیرید ولی برای 6ماه مالیات کسر کنید و قبض را تحویل دهید مگر اینکه بگوید اینجا 6ماه اول اجاره داده نشده است در این صورت یک مبلغ محدود کسر کنید که بعدا ممیز اطمینان پیدا کند اگاهانه عمل کرده اید
محمد عابدی 3 ماه قبل پاسخ داده شده

ممنون از پاسخ شما ولی شاید من بدرستی سوالم را مطرح نکردم! مشکل من در ماخذ محاسبه مالیاتِ اجاره موجر هست، زمانی که من مطابق با تبصره ۹ ماده ۵۳ مشمول شناسایی مالیات و کسر آن هستم.  اگر فرض کنیم مبلغ اجاره ماهیانه ۴۰۰,۰۰۰.۰۰۰ ریال است با دونرخ متفاوت روبرو خواهیم بود: ۱- ماخذ ۱۲ ماه، ۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کل مال الاجاره و مبلغ مشمول ۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال۲- ماخذ ۶ ماه، ۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کل مال الاجاره و مبلغ مشمول ۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بدون شک در هر کدام از حالات بالا مبلغ مالیات متفاوت خواهد بود. در ماخذ ۱۲ ماه، مالیات ماهانه برابر با ۵۱.۶۶۶.۶۶۶ ریال خواهد شد و در ماخذ ۶ ماه، مالیات ماهانه ۴۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواهد شد. با این شرایط ماخذ درست برای محاسبه کدام است؟

علی رهنما 3 ماه قبل پاسخ داده شده
شما کامل توضیح دادید و من متوجه شدم جواب مناسب دادم جواب را با دقت مطالعه کنید
حسین میرزاتقی 3 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام.تبصره ۹ ماده ۵۳ مربوط به کسر مالیات تکلیفی توسط مستاجر میباشد و اگر مستجار شخص حقوقی باشد باید هنگام هر پرداخت به موجر مالیات تکلیفی را کسر و تا پایان ماه بعد به دارایی پرداخت نماید و یک نسخه از پرداختی را به موجر تحویل دهد.بحث بعدی در مورد موجر میباشد که موجر بابت درآمد اجاره هر سال باید اظهارنامه اجاره تکمیل نماید حالا در این اجاره نامه که تاریخ شروع از ابتدای مهر ۱۴۰۲ میباشد در زمان ارسال اظهارنامه سال ۱۴۰۲ که در تیر ماه ۱۴۰۳ باید ارسال شود به میزان اجاره سال ۱۴۰۲ که همان ۶ ماهه دوم میباشد محاسبات را انجام میدهد و مالیات را محاسبه مینماید و قبض های تکلیفی که توسط مستاجر پرداخت شده است از مالیات موجر کسر میگردد..
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت

آموزش حقوق و دستمزد 1403