مالیات تکلیفی مکان اجاری برای شرکت

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: مالیات بر درآمد اجاره و مستغلاتمالیات تکلیفی مکان اجاری برای شرکت
parastoo پرسیده شده در 4 ماه پیش

سلام وقت بخیر. یک مکانی اجاره کردیم که فعالیت مربوط به شخص حقیقی گروه سوم بوده است (البته این مکان به نام همسر مودی بودی فقط اجاره نامه صوری نوشته شده) بعد از مدتی علاوه بر فعالیت مربوط به شخص حقیقی یک شرکت ثبت شد با آدرس و کدپستی همین مکان، الان شش ماه از فعالیت شرکت میگذرد که اجاره در معاملات فصلی رد نشده است. سوال من اینه با توجه به اینکه مکان مربوط به فعالیت حقیقی بوده و ارسال نمیشده الان باید برای حقوقی رد شود؟ و تا الان که رد نشده چکاری میتونم انجام بدم؟ در برخی موارد دیگر هم هزینه ها بین پرونده حقیقی و حقوقی مشترک هست(مانند برق-تلفن و ...)

سوالات مرتبط

3 پاسخ
حسین میرزاتقی 4 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام.برای یک ملک نمیتوانید دو اجاره نامه مجزا  بصورت ۶ دانگ تنظیم نمایید مگر اینکه بخشی از ملک را بابت فعالیت حقیقی اجاره نامه تنظیم کرده باشید و بخشی دیگر را بابت فعالیت حقوقی خود اجاره نامه تنظیم نمایید.در هر صورت شخص حقوقی بابت اجاره خود در هر پرداخت به موجر مکلف به کسر مالیات تکلیفی و پرداخت به اداره دارایی میباشد.در ضمن با تاخیر هم که شده گزارشات فصلی خود را ارسال نمایید.اشخاص حقیقی تکلیفی در قبال مالیات تکلیفی اجاره ندارند و اشخاص گروه سوم الزامی به ارائه گزارشات فصلی ندارند. 
prs2.h 4 ماه قبل پاسخ داده شده

سلام . برای یک ملک دو اجاره نامه نوشته نشده، از یک اجاره نامه برای دو فعالیت استفاده میشود.
از آنجایی که عرض کردم (مکان برای همسر مدیرعامل)میباشد اجاره ایی هم پرداخت نمی شود الان من باز هم باید در گزارشات فصلی اعلام کنم؟
اشخاص حقیقی هم تکلیفی در خصوص مالیات تکلیفی ندارند ولی باید اظهارنامه اجاره سالانه رد کنند دیگه درسته؟

علی رهنما 4 ماه قبل پاسخ داده شده
سوال شما اگر با تمامی مشخصات و شرح کامل بود بهتر میشد نظر داد فرض بر این که شخص حقیقی (گروه سوم) با مالک قرارداد اجاره تنظیم کرده است در پرونده مالیاتی ذکر شده است نوع ملک: اجاری شخص حقیقی گروه سوم هم اظهارنامه عملکرد هم ارسال نموده است یا میخواهد در 1403 این کار را بکند  ولی معمولا هزینه اجاره ها در کل هزینه های مندرج در اظهارنامه مستتر است .مالک اظهارنامه املاک ارسال کرده است یا در 1403خواهد کرد .تا اینجای کار مشکلی نیست .حتی اگر همسر خود را در پرونده شریک میکردید هم نیازی به این کارها نبود که به هردلیل انجام نشده است .حالا شرکت هم محل فعالیت خود را همین محل عنوان کرده است .خوب اشکالی ندارد ولی شرکت موظف است هر ماهه مالیات محل را حساب کند و به دارایی پرداخت کند و از اجاره کسر کند (شرکت حتما قرارداد را براساس عرف منطقه منعقد کند و واقعا پرداخت کند) تنها مشکل عدم ارسال معاملات فصلی است ؟ خوب انجام دهید ولی اصلا مهم نیست اگر ممیز خیلی سختگیر باشد جریمه میکند و در نهایت اکثرش بخشیده میشود ..ثبت اجاره در معاملات فصلی طبق قانون الزامی است ولی معمولا زیاد سخت گرفته نمیشود.  فقط یک پیشنهاد شما در یک محل میتوانید بینهایت قرارداد اجاره ببندید مثلا یک نفر یک روز درماه یکی دیگه 3روز درماه و شاید یک میز در محل لجاره یا بر اساس متراژ .که همین الان فضای اشتراکی بسیار مرسوم است ..دقت کنید در هرصورت مالک ملزم به ارسال اظهارنامه مالیات و پرداخت مالیات بر اساس قیمت منطقه است نه بر اساس هر قرارداد خارج از عرفی
prs2.h 4 ماه قبل پاسخ داده شده

ممنونم از توضحات کاملتون، با توضیحات کاملتون ابهامات من بیشترشد. با توجه به اینکه جایی مطالعه کردم اجاره مکان به همسر و اجاره مکان که زیربنا زیر ۲۰۰متر در(شهر های غیر از پایتخت) باشند معاف از مالیات هستند مالیاتی هم پرداخت نمیشده است.
(در خصوص مشخصات ملک هم که فرمودید مکان مورد اجاره ۱۱۰متر اداری و با مبلغ اجاره سالانه ۳۶ م ت و مبلغ پیش ۵۰ م ت و طرفین قرارداد هم که موجر شخص حقیقی(همسر مستاجر) و مستاجر هم به عنوان شخص حقیقی نام برده شده (مدیرعامل شرکت) هستند در قرارداد اجاره ذکر شده است)
در خصوص توضیحاتی که عرض کردم باز هم وظایفی که فرمودید باید انجام شود؟

علی رهنما 4 ماه قبل پاسخ داده شده
همه این موارد را که فرمودید برای ملک مسکونی است (به همسر هم معافیت ندارد فقط به فرزند یا فرزندان)ملک شما اگر هم سند مسکونی داشته باشد و حتی موقعیت اداری هم نداشته باشد برای فعالیت تجاری و شرکت استفاده میشود قرارداد شرکت که باید به نام شرکت باشد اگرهم به شخص مدیر عامل اجاره داده شده باشد هم فرقی نمیکنه چون در ثبت شرکتها ثبت کرده اید . در اظهارنامه هم میاید پس فرقی نمیکنه ..تمام مواردی که عرض شد را باید انجام دهید فقط یک نکته مهم اگر برای شرکت نه شخص حقیقی قراردادی که تنظیم میکنید فقط رهن در نظر گرفته شود و هیچ مبلغی ذکر نشود دوتا حسن دارد یک اینکه موظف به پرداخت مالیات تکلیفی نیستید دوم اینکه شامل جدول املاک اجاری مشابه نمیشود هرچه در دفاتر شرکت باشد قبول است ولی سعی کنید متعادل بنویسید کمی ممیزها سلیقه ای عمل میکنند
دکمه بازگشت به بالا