آیا حق تأهل مشمول کسر حق بیمه می باشد؟

اضافه شدن مزایای جدیدی به نام حق عائله مندی برای کارگران

حق تأهل در حال حاضر مشمول کسر حق بیمه می باشد

براساس مصوبه مزدی سال 1403 که توسط شورای عالی کار به تصویب رسیده حداقل مزد روزانه کارگران برای سال جاری مبلغ 2.388.728 ریال می باشد. لازم به توضیح است که در سال 1403 حق مسکن همانند سال گذشته مبلغ 9.000.000 ریال در ماه در نظر گرفته شده اما بن کارگری به نسبت سال گذشته افزایش یافته و به مبلغ 14.000.000 ریال ماهانه رسیده. اما نکته ی مهم در خصوص دستمزد کارگران این است که در سال 1403 یک مزایای جدیدی به نام حق عائله مندی ( حق تأهل) به حقوق افراد متأهل افزوده شده است و قرار است کارگران متأهل ماهانه مبلغ 5.000.000 ریال به عنوان حق عائله مندی دریافت کنند.

لازم به توضیح است که کمک عائله‌ مندی یا همان حق اولاد که هم‌اکنون مطابق ماده (86) قانون تامین اجتماعی و تبصره (3) ماده (36) قانون کار ( به مبلغ ۷.۱۶۶.۱۸۴ ریال ) به کارگران پرداخت می گردد از کسر حق بیمه معاف است. اما حق تأهل به کارگران متاهل تعلق می گیرد بر اساس بخشنامه های درآمدی فعلی سازمان تامین اجتماعی مشمول کسر حق بیمه خواهد بود مگر اینکه تامین اجتماعی آن را معاف کند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت