بی رغبتی کارگران به کار به علت دستمزدهای پایین

بی رغبتی کارگران به کار به علت دستمزدهای پایین

حرکت سرمایه ها به سمت دلالی و واسطه گری

بنابر اظهارات رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی پیرامون موضوع وضعیت کارگران در سال گذشته ، مشکلات کماکان ادامه دارد و نه تنها خبری از بهبود شرایط نیست بلکه وضعیت به سمت بدتر شدن در حال حرکت است . اکبر شوکت در ادامه به موضوع دستمزدها اشاره ای کرد و عنوان داشت : دستمزدهای پایین منجر به این شده که کارگر میل و رغبتی به کار در محیط های بزرگ صنعتی از خود نشان ندهد و همین امر باعث گردیده شهرک های صنعتی با مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص روبه رو باشند . از طرفی هم شرایط اقتصادی کشور و نوسانات قیمت ارز منجر به این شده که سرمایه ها به جای آنکه در تولید مصرف شود به سمت کارهای دلالی و واسطه گری حرکت کند .

آقای شوکت در ادامه افزود : در شرایط فعلی نه کارفرما تمایلی دارد که کار تولیدی انجام دهد و نه کارگران متخصص حاضر هستند در کارخانه ها کار کنند که بخشی از دلایل ایجاد چنین شرایطی سیاست های دولت در خصوص تعیین دستمزدهاست . همین شرایط منجر به این شده است که دو طرف به سمت کارهای دلالی گرایش پیدا کنند و دولت هم سیاست درستی به منظور جلوگیری از این اقدامات را ندارد .

دولت باید برای حل مشکلات کارفرمایان اقدامی انجام دهد

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی همچنین اظهار داشت : دولت باید از کارفرمایان حمایت کند چراکه در غیر از این صورت اشتغالی ایجاد نخواهد شد لذا دولت می تواند تسهیلات ارزان و بدون سود را در اختیار کارفرمایان واقعی قرار دهد . بخش بزرگی از هزینه های کارفرمایان سرمایه در گردش آن هاست که همین هزینه باعث می شود که سالانه شاهد افزایش قیمت ها در حوزه ی کالاهای تولیدی باشیم .  در خصوص دستمزدهای تعیین شده هم لازم به ذکر است که به اسم حمایت از کارفرما از جیب کارگر زده می شود و این گونه دستمزدها را فریز می کنند و این در حالی است که سهم دستمزد در هزینه‌های کل فقط ۷ درصد است .

مشکلات اصلی کارفرمایان در بخش تولید مربوط به تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و نقدینگی است که انتظار می رود دولت برای حل این مشکلات اقدامی انجام دهد ، هرچند بخشی از مواد اولیه در داخل کشور تولید می شود اما همین میزان هم در طول سال ثبات قیمتی ندارد و دو تا سه بار افزایش قیمت پیدا می کند، لذا شاهد تورم 60 و 70 درصدی هستیم بی‌آنکه دستمزد کارگران افزایش پیدا کند و خروجی چنین شرایطی تبدیل جامعه به دو گروه ثروتمند و فقیر خواهد بود و طبقه متوسط از بین خواهد رفت لذا آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می کند که این وضعیت به ضرر همه خواهد بود .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا