جزئیات طرح کارمزد تراکنش های خرید کارتی

جزئیات طرح کارمزد تراکنش های خرید کارتی

خریدار از پرداخت کارمزد تراکنش های دستگاه کارتخوان معاف است

با توجه به اعلام بانک مرکزی، به منظور کارآمدتر شدن شبکه ی پرداخت الکترونیکی  شیوه ی نامه ی جدیدی در نظام کارمزد تراکنش ها ابلاغ شد که براساس این شیوه نامه دارندگان دستگاه های کارتخوان بایستی بخشی از کارمزد تراکنش های خرید را پرداخت نمایند. بدین منظور دارندگان دستگاه های کارتخوان به ازای تراکنش های انجام شده تا سقف 6 میلیون ریال مبلغ 1.200 ریال را به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت خواهند کرد و به ازای تراکنش های بالاتر این میزان کارمزد به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. در این مدل جدید تمامی ذینفعان یک تراکنش حتی بانک صادرکننده کارت پذیرنده مشمول پرداخت کارمزد هستند و لازم به توضیح است که خریدار از پرداخت این کارمزد معاف می باشد.

طرح کارمزد تراکنش های خرید کارتی از 21 خردادماه اجرایی می شود

برهمین اساس مقرر شده که درآمد حاصل از اجرای این طرح صرف سرمایه گذاری در شبکه ی پرداخت کشور شود و طی 11 سال آینده شاهد تغییری در نظام کارمزدها نباشیم. به همین منظور شیوه نامه ی ابلاغی بانک مرکزی در خصوص تراکنش خرید کارتی از 21 خردادماه در صنوف منتخب اجرایی خواهد شد. در این رابطه لازم به توضیح است که در مرحله ی نخست این طرح، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی از پرداخت این کارمزد معاف هستند.  ارزیابی های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که 78 درصد از پایانه های فروش در روز کمتر از 2.000 تومان و 48 درصد از پایانه ها کمتر از 1.000 تومان کارمزد پرداخت نمایند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا