حداقل سبد معیشت 1403 از دید نماینده کارگران

حداقل سبد معیشت 1403 از دید نماینده کارگران

اختلاف نظر اعضای شورای عالی کار بر سر نحوه ی محاسبه قیمت کالاها

محسن باقری، عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار گفت: اختلاف نظری که بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی در خصوص رقم سبد معیشت ایجاد شده به این علت است که طرفین در خصوص محاسبه قیمت کالاها استدلال های خود را دارند. گروه کارگری براین عقیده است که در محاسبه ی سبد معیشت باید متوسط قیمت بازار مورد توجه باشد اما نظر گروه کارفرمایی این است که باید قیمت های حداقلی را ملاک محاسبه قرار داد. با توجه به این مسئله، گروه کارگری با در نظر گرفتن متوسط قیمت کالاها، مبلغ 19 میلیون و 500 هزار تومان را به دست آورده که این عدد با ملاک قرار دادن هزینه های معیشتی دهک چهارم جامعه حاصل شده است.

باقری در ادامه افزود: در خصوص سبد معیشتی 19 میلیون و 500 هزارتومان ما در محاسبات قیمت های معقولی را لحاظ کردیم که مبنای علمی در تغذیه نیروی کار دارد. لذا امیدواریم با توجه به اتفاق نظر حاصل شده در جلسه ی بعدی شورای عالی کار نظر گروه کارگری و کارفرمایی به یکدیگر نزدیک تر باشد. لازم به توضیح است که اختلاف نظر دولت با نمایندگان کارگری بر سر چند قلم جزئی بوده و این منطقی نیست که کلیات توافق را نادیده گرفت.

اعلام جزئیاتی از سبد معیشتی در نظر گرفته شده برای کارگران

در رابطه با جزئیات اقلام مصرفی خانوارها برخی موارد در نظر گرفته شده بدین شرح است: در بحث قند و شکر با توجه به حساسیت روی بیماری قند میزان قند و شکر روزانه مصرفی 10 گرم در نظر گرفته شده و سهم بیشتری به جایگزین های آن مانند توت و انجیر خشک اختصاص داده شده. در بحث نان 40 درصد کل آن به مصرف نان سبوس دار اختصاص داده شده و تنوع میوه جات در سبد معیشتی افراد به نسبت سال گذشته افزایش داده شده است. حتی اقلامی مانند چای که جزء اقلام پر مصرف هستند هم در سبد معیشت دیده شده. با توجه به این توضیحات باید دید در جلسه بعدی شورای عالی کار در خصوص دستمزد 1403 چه نتایجی به دست خواهد آمد و آیا اعضای شورای عالی کار به توافقی دست پیدا می کنند یا خیر؟

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا