رفع سوء اثر از چک های برگشتی به چه صورت است؟

رفع سوء اثر از چک های برگشتی به چه صورت است؟

 نحوه ی مسدودسازی حساب افرادی که چک برگشتی دارند

یکی از موارد مهمی که در رابطه با موضوع چک های برگشتی می توان به آن اشاره کرد رفع سوء اثر این چک ها می باشد. گویا روال معمولی که بانک ها به منظور رفع سوء اثر چک های برگشتی در پیش گرفته اند بدین صورت می باشد که اگر شخصی چک برگشتی داشته باشد بانک نسبت به مسدودسازی حساب های افراد اقدام می نماید و موجودی حساب فرد بلوکه خواهد شد. در این حالت افراد می بایست کل مبلغ چک برگشتی را به حساب واریز نمایند تا موجودی بلوکه شده شان مجدد آزاد گردد.

لازم به توضیح است که بانک مرکزی در رابطه با این موضوع مطلبی را مجددا مورد تاکید قرار داد که براساس آن اگر شخصی دارای چک برگشتی بود تنها بایستی با واریز مابه التفاوت چک برگشتی نسبت به رفع سوء اثر این گونه چک ها اقدام نماید. به عنوان مثال در حال حاضر اگر شخصی چک برگشتی به مبلغ 100 میلیون تومان داشته باشد و در حسابش 90 میلیون تومان باشد، بانک 90 میلیون را بلوکه می کند و فرد بایستی کل مبلغ چک را تامین موجودی کند تا بتواند مبلغ بلوکه شده را آزاد کند. اما با توجه به تاکید بانک مرکزی، فرد می تواند تنها با واریز 10 میلیون، کسری موجودی خود را تامین نماید و در این صورت رفع سوء اثر از چک انجام خواهد شد. به همین منظور این الزام وجود دارد که بانک ها با توجه به این موضوع نسبت به رفع سوء اثر چک های برگشتی اقدام نمایند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا