فرآیند صدور چک های الکترونیکی چگونه است ؟

فرآیند صدور چک های الکترونیکی چگونه است ؟

ضرورت اطلاع از نحوه ی عملکرد چک های الکترونیکی

در روزهای اخیر با توجه به اعلام بانک مرکزی، در راستای قانون جدید چک رونمایی از نسل جدید چک ها یا همان چک های الکترونیکی انجام گرفت . بر این اساس ، چک های الکترونیکی قرار است جایگزینی برای چک های کاغذی باشند با این تفاوت که این چک ها سرعت، امنیت و دقت بیشتری خواهند داشت و با امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می کنند لذا اطلاع از نحوه ی عملکرد این چک ها برای افراد الزام آور است .

قدم اول داشتن یک حساب جاری

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که به چه طریقی می توان از سامانه چک های الکترونیکی ( چکاد ) استفاده کرد؟ در پاسخ می توان بیان کرد که در ابتدای امر شما نیاز به یک حساب جاری خواهید داشت که قابلیت استفاده از چک الکترونیک را داشته باشد . سپس باید در دستگاه دیجیتال خود همراه بانک مربوطه را داشته باشید تا با آخرین ابزار لازم، فعالسازی و ثبت امضای الکترونیکی امکان پذیر باشد .

اطلاع از فرآیند صدور دسته چک الکترونیکی

برای ثبت درخواست صدور دسته چک، متقاضیان می توانند با مراجعه به بخش ثبت درخواست دسته چک در همراه بانک مورد نظر اقدام نمایند و پس از ثبت درخواست، مراحل اداری و کنترل های لازم توسط شعبه ی مربوطه  انجام گرفته و پس از تایید، دسته چک الکترونیک صادر می شود . همچنین برای پیگیری مراحل صدور چک می توانید با مراجعه به بخش پیگیری درخواست صدور دسته چک از فرآیند بررسی درخواست خود مطلع شوید .

تمامی مراحل به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد

سامانه چکاد قرار است کلیه ی فرآیند چک های کاغذی را به صورت الکترونیکی امکان پذیر کند، در همین راستا افراد می توانند با دستگاه های الکترونیکی و از طریق همراه بانک مربوطه،  کلیه ی فرآیند های لازم مانند درخواست صدور دسته چک، صدور چک الکترونیکی، امکان وصول چک ها، مشاهده اطلاعات چک های دریافتی، ابطال چک، انتقال و مسدود کردن چک ها را انجام دهند و به گفته علی صالح آبادی، رئیس کل بانک ‌مرکزی، در آینده‌ای نزدیک امکان ارائه خدمات چک الکترونیک از تمام شبکه بانکی و به همه‌ی افراد امکان پذیر خواهد بود.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا