رونمایی از اولین چک الکترونیکی در کشور

فردا 21 آبان ماه رونمایی از اولین چک الکترونیکی

حذف چک های کاغذی کلید خورد

آخرین گام اجرای قانون جدید چک ، چک الکترونیکی (چکاد) است. مطابق با قانون، چک الکترونیکی در واقع همان چک کاغذی است و قرار است همان کار چک های کاغذی را انجام دهد با این تفاوت که دیگر دسته چک فیزیکی وجود نخواهد داشت تا چکی کشیده شود. با اجرای این گام دیگر بانک ها به مشتری دسته چک کاغذی تحویل نخواهند داد و حتی امضای چک ها هم به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام خواهد شد. در خصوص امضای الکترونیکی بیان این نکته ضروری است که سامانه «چکاد» از دو نوع امضای دیجیتال پشتیبانی می‌کند یکی مبتنی بر توکن سخت افزاری نماد و دیگری امضای دیجیتال همراه (مبتنی بر تلفن همراه).

فردا از اولین چک الکترونیکی رونمایی می شود

 رئیس کل بانک مرکزی در روز سه‌شنبه ۲۶ مهر ماه اعلام کرده بود که نخستین چک الکترونیکی در شبکه بانکی ایران تا دو هفته آینده صادر خواهد شد، در همین راستا با اعلام سخنگوی بانک مرکزی 21 آبان ماه 1401 طی مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصاد و صمت مراسم رونمایی از چک الکترونیکی برگذار خواهد شد . لذا قرار است که داده های چک در سامانه مرکزی چکاد نگهداری شود و استفاده از امضا الکترونیکی هم میسر شده. با اعلام سخنگوی بانک مرکزی، این طرح در سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان اجرا خواهد شد و به تدریج بانک‌های کشور در صورت آمادگی به آن متصل می‌شوند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا