قانون کار به کار گرفتن کودکان زیر 15 سال را ممنوع کرده است

قانون کار

قانون کار به کار گرفتن کودکان زیر 15 سال را ممنوع کرده است

رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران خواستار ممنوعیت کار با پیمانکارانی شد که از کودکان زیر 15 سال بهره برداری می کنند. وی اظهار داشت: طبق قانون کار به کار گرفتن کودکان، مخصوصا در مشاغل سخت، ممنون است. بنابراین باید با چنین پیمانکارانی به شدت برخورد کرد.

به کار گرفتن کودکان طبق قانون کار مشروط است

ناصر امانی تصریح کرد: قانون کار برای به کار گرفتن کودکان و نوجوانان زیر 15 سال و حتی تا 18 سال شروطی را در نظر گرفته است. باید این شروط را رعایت کرد، وگرنه تخلف انجام گرفته است و باید متخلف را به شدت جریمه و مجازات کرد.
بنا به سخنان این عضو شورای شهر تهران، در صورتی می توان از کودکان در انجام کارها استفاده کرد که دو شرط اصلی تعیین شده توسط قانون کار را رعایت نمود. اولین شرط انجام معاینات پزشکی است که باید قبل از استخدام انجام بگیرند. این معاینات مشخص می کنند که آیا کودک به اندازه کافی برای انجام کار توانمند است یا خیر. شرط دوم نیز عدم اجبار کودک به انجام کارهای سخت است.

به کار گرفتن کودکان قانونی و شرعی نیست

رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران افزود: متاسفانه طی هفته گذشته فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شده اند که بسیار نگران کننده هستند. این فیلم ها نشان می دهند که قانون‌کار توسط شهرداری و پیمانکاران آن نقض شده است. وی تاکید کرد که شهرداری باید هرچه زودتر در این خصوص اظهار نظر رسمی خود را ارائه کند. ضمن اینکه حتما باید با پیمانکاران متخلف برخورد شده و نتیجه به اطلاع شورای شهر و عموم مردم رسانده شود.

گفتنی است اشاره این مقام مسئول به فیلم هایی است که در آن کودکان در لباس خدمات شهری مشغول به فعالیت بوده اند. طی روزهای اخیر چند فیلم از کودکان کار که توسط شهرداری به کار گرفته شده اند، در فضای مجازی منتشر شده است که توجه فعالان حقوق کودکان و سایر افراد جامعه را به خود جلب کرده است. گفتنی است این کودکان با لباس خدمات شهری مشغول انجام کارهایی بوده اند که طبق قانون کار با عنوان کارهای سخت شناخته می شوند.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا