قراردادهای کار موقت تبدیل به دائم خواهند شد ؟

قراردادهای کار موقت تبدیل به دائم خواهند شد ؟

تبدیل قراردادهای کار موقت به دائم پس از 4 سال

چند روزی است که اخباری پیرامون تبدیل قراردادهای کار موقت به دائم شنیده می شود که براساس آن قراردادهای موقت پس از 4 سال به دائم تبدیل خواهند شد . در همین راستا سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت : دغدغه هایی در خصوص قراردادهای کار موقت وجود دارد و امیدواریم که به منظور رفع این دغدغه ها اقداماتی انجام شود ، به همین علت لایحه هایی در کمیسیون های هیئت دولت در حال بررسی است که پس از اتمام مراحل، آن ها در اختیار مجلس قرار خواهند گرفت .

مرتضوی در ادامه افزود : در حال حاضر قانون کار به نحو قابل قبولی از کارگران حمایت می کند اما باید قراردادهای کار موقت جمع شوند به همین منظور حداکثر زمان مجاز برای این گونه قراردادها 4 سال در نظر گرفته شده و پس از اتمام این مدت باید این قراردادها تبدیل به قراردادهای دائم شوند .

باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی چه می شود

وزیر کار در خصوص موضوع رونق تولید هم عنوان کرد : اگر رونق تولید تحقق پیدا کند و بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم ، آن زمان دیگر کارگران حق انتخاب دارند و می توانند خود بگویند که کجا می خواهند کار کنند . در خصوص دائمی شدن قراردادهای کار موقت لازم به ذکر است که پیشنهاد ما این است که اگر شخصی 4 سال قرارداد موقت داشته باید قراردادش به دائم تبدیل شود اما باید منتظر ماند و دید که مجلس در این خصوص چه تصمیمی خواهد گرفت . در حال حاضر این موضوع در کمیسیون های دولت در دست بررسی است .

قراردادهای کار سفید امضا فاقد وجاهت قانونی است

مرتضوی در خصوص احتمال تغییر حقوق کارگران اظهار داشت : زمانی که شورای عالی کار به جمع بندی نهایی رسید و مصوبه ی خود را در خصوص تعیین دستمزد کارگران نهایی کرد این وعده را دادیم که اگر حقوق کارمندان دولت افزایش یافت ، حقوق کارگران هم به همان میزان افزایش یابد . وزیر کار در سخنان خود اشاره ای هم به قراردادهای سفید امضا کرد و افزود : این قبیل قراردادها ظلم در حق کارگر است و خلاف مقررات و قانون است لذا اگر کارفرمایانی از این قبیل قراردادها استفاده می کنند ، کارگران می توانند با مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را اعلام کنند و اگر اثبات شود کارفرما از این قبیل قراردادها استفاده کرده در چارچوب قانون با آن ها برخورد خواهد شد .

 

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا