مودیان کوچک مشمول ارسال صورتحساب الکترونیکی نیستند

مودیان کوچک مشمول ارسال صورتحساب الکترونیکی نیستند

افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1403

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: وضع پایه های مالیاتی جدید موضوعی است که در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شده است و در این راستا قانون مالیات بر عایدی سرمایه به شکل مطلوبی در حال پیشروی است. در این قانون هدف اخذ مالیات از افراد سفته باز است که با عمل خود منجر به ایجاد نوسانات شدید در قیمت ها می شوند. هدف دیگری که به دنبال اجرای آن هستیم، اخذ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی می باشد. در موضوع مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی هدف حذف معافیت های مالیاتی پراکنده در قانون مالیات ها می باشد. لازم به توضیح است که سهم درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه 1403 به نسبت سال های گذشته افزایش داشته به طوری که در لایحه بودجه سال آینده سهم مالیات به 53 درصد رسیده است.

معافیت مودیان کوچک از صدور صورتحساب الکترونیک

نگاهداری در ادامه افزود: جلوگیری از انجام فرارهای مالیاتی موضوع دیگری است که در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شده و نظام مالیاتی کشور با حرکت در مسیر هوشمندسازی به دنبال تحقق این هدف می باشد. ما باید با تغییر رویکردهای مالیاتی نشان دهیم که هدف ما حمایت از تولید است و اگر بتوانیم فرارهای مالیاتی را کاهش دهیم نرخ مالیات بر تولید نیز کاهش خواهد یافت. همچنین اجرایی شدن سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی گام مهمی در جهت ایجاد شفافیت و کاهش ممیز محوری بوده است. در این راستا و با توجه به قانون تسهیل سامانه مودیان، اشخاص حقیقی که میزان فروش آن ها از حد تعیین شده کمتر باشد در سال 1402 مشمول صدور صورتحساب الکترونیکی نیستند اما در سال های آینده باید به گونه ای سیاست گذاری کرد که تمامی معاملات در سامانه مودیان ثبت شود و با کمک این سامانه قانون مالیات بر درآمد اتفاقی هم اجرا گردد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا