نزدیک به 6000 کارگاه مواد قانون کار را رعایت نکرده اند

قانون کار

نزدیک به 6000 کارگاه مواد قانون کار را رعایت نکرده اند

معاون وزیر کار با اشاره به اهمیت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه هایی که بیش از 50 کارگر دارند، اظهار داشت: متاسفانه حدود 6000 کارگاه مشمول قانون کار هنوز این طرح را عملی نکرده اند.

وی افزود: طبق ماده 48 قانون کار این طرح با توجه به استانداردهای مشاغل مختلف اجرا می شود. هدف اصلی آن نیز جلوگیری کردن از بهره کشی از کارگران است.

همه کارگاه های مشمول قانون کار موظف به اجرای این طرح هستند

علی حسین رعیتی تصریح کرد: با وجود اینکه همه کارگاه های مشمول قانون کار موظف هستند که طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا نمایند، در حال حاضر ما با کمک و همکاری مشاوران خود یک هزار واحد را موظف به این کار کرده ایم.

وی گفت: در این طرح کارگران بر اساس میزان تجربه، مهارت، سابقه و یا تحصیلات خود طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی از لحاظ میزان دستمزد کارگران و مزایایی که مشمول آنها می شوند، اهمیت ویژه ای دارد. مسلما کارگری که دارای چندین سال تجربه و مهارت است، با کارگر تازه کاری که تازه وارد مجموعه شده است و هیچ سابقه و مهارت و تجربه ای ندارد، تفاوت هایی دارد. با اجرای این طرح می توان مطمئن شد که انصاف در پرداخت و یا افزایش دستمزد کارگران رعایت می شود.

اجرای این طرح موجب افزایش انگیزه می شود

معاون وزیر کار ادامه داد: کارشناسان حوزه کار، طرح طبقه بندی مشاغل را بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که اجرای آن می تواند روحیه و انگیزه کار را در کارگران افزایش دهد. در واقع ایجاد عدالت در پرداخت دستمزد کارگران، موجب می شود که دستمزدها واقعی تر شوند و در نتیجه حقوق کارگران ضایع نگردد.

گفتنی است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درصدد است که امسال طرح طبقه مشاغل را در بسیاری از کارگاه های مشمول قانون کار اجرایی کند. طبق آماری که این وزارتخانه ارائه می کند، برخی از کارگاه ها از همان ابتدای شروع کار خود این طرح را اجرا کرده اند که موجب رضایت دو طرفه کارگران و کارفرما شده است. با این حال هنوز برای رسیدن به تغییرات اساسی و عدالت مزدی مسیری طولانی باقی مانده است.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا