نکات مهم در مورد هیات حل اختلاف مالیاتی

نکات مهم در مورد هیات حل اختلاف مالیاتی

وظیفه ی هیات حل اختلاف مالیاتی چیست ؟

پیش آمده که سازمان امور مالیاتی برای مودیان احکامی مانند ” غیر قابل رسیدگی ” یا ” رد دفاتر قانونی ” و از این قبیل موارد را صادر کرده و همین امر باعث ایجاد اختلاف بین مودی و سازمان امور مالیاتی شده.  لذا قانون گذار برای رفع این گونه مسائل در ماده 244 قانون مالیات های مستقیم عنوان کرده : مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف ‌های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش ‌بینی ‌شده‌، هیأت حل اختلافات مالیاتی است‌. بنابراین مودیان در صورت بروز اختلاف با سازمان امور مالیاتی باید به این هیات ها مراجعه نمایند .

اعضاء هیات حل اختلاف مالیاتی چه کسانی هستند ؟

در ماده 244 قانون مالیات های مستقیم اعضا هیات حل اختلاف مالیاتی معرفی شدند که بر این اساس سه نفر نماینده قانونی به شرح زیر اعضا این هیات را تشکیل می دهند :

نفر اول نماینده ی سازمان امور مالیاتی است که باید دارای شرایطی باشد از جمله اینکه کارمند سازمان امور مالیاتی باشد ، به مسائل مالیاتی کاملا اگاه باشد و دارای سابقه ی کاری لازم باشد .

یک نفر از میان قضات بازنشسته یا حقوق دانان مطلع در امور مالیاتی که به درخواست سازمان امور مالیاتی و با انتخاب رئیس کل دادگستری هر استان، انتخاب می شود .

و نفر سوم به انتخاب مودی نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون و جامعه حسابداری و مجامع حرفه ای خواهد بود، به این صورت که مودی همزمان با اعتراض به برگ تشخیص یا مطالبه مالیات یکی از مراجع این بند را به‌عنوان نماینده خود جهت شرکت در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی معرفی می ‌نماید. در صورتی که برگ ‌تشخیص مالیات به صورت قانونی ابلاغ شده باشد و یا همزمان با تسلیم ‌اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مودی انتخاب خود را اعلام ننماید، سازمان امور مالیاتی به تشخیص خود یک نفر را به عنوان نماینده مودی انتخاب خواهد کرد .

رای صادره توسط هیات حل اختلاف مالیاتی

جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی با حضور هر سه عضو رسمیت پیدا میکند و رأی هیأت با اکثریت آراء قطعی و لازم ‌الاجراء است، ولی نظر اقلیت هم باید در متن رأی قید گردد. مسئولیت اداره و تشکیل جلسات هیات با سازمان امور مالیاتی است و حق الزحمه و دستمزد آنها نیز از سوی سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهد شد .

اعتراض به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف

رای صادره شده از سوی هیات حل اختلاف، قطعی و لازم الاجرا خواهد بود ؛ ولی اگر مودی نسبت به رای صادره معترض است باید در مهلت تعیین شده در قانون اعتراض خود را به رای صادره اعلام نماید، در این صورت است که پرونده برای رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر ارجاع داده می شود. لازم به توضیح است در تبصره 9 ماده 244 قانون مالیات های مستقیم عنوان گردیده :

 پس از استقرار سامانه مودیان، ثبت اعتراض توسط مودی، انتخاب نماینده ی خود در هیات حل اختلاف، ارائه هرگونه لایحه به هیأت های حل اختلاف، مشاهده اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز، ابلاغ تاریخ تشکیل جلسات هیأت، اطلاع از نتایج دادرسی و هرگونه اطلاع دیگر در خصوص پرونده دادرسی مالیاتی از طریق سامانه مذکور انجام می ‌شود.

6 نکته در مورد رسیدگی مالیات عملکرد

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا