کدام گروه از کارگران قراردادشان دائمی خواهد شد؟

کدام گروه از کارگران قراردادشان دائمی خواهد شد؟

قراردادهای کار با ماهیت غیرمستمر (پروژه ای) بعد از 4 سال دائم خواهند شد

در بهمن ماه سال 98 هیات وزیران آیین نامه ای را به تصویب رساند که براساس آن می بایست قرارداد تمامی کسانی که به مدت 4 سال در کارهای با ماهیت غیرمستمر حضور داشته اند دائمی گردد. در همین راستا ناصر چمنی، فعال کارگری اظهار داشت: انتظار می رفت این آیین نامه در دهه های گذشته نوشته می شد تا موجب بهبود شرایط کارگران از نظر امنیت شغلی می گشت اما در دوران وزارت آقای ربیعی این اتفاق افتاد و امیدوارم در بهمن ماه سال جاری این قانون به مرحله اجرا برسد.

نظارت بر اجرای دستور از خود دستور با اهمیت تر است

آقای چمنی در ادامه افزود: این اقدام می تواند امنیت شغلی از دست رفته کارگران را به آن ها برگرداند اما اینکه تنها دستور اجرایی شدن این قانون داده شود نمی تواند تضمینی برای اجرای آن باشد به عنوان مثال قرار بوده که کارفرمایان یک نسخه از قرارداد کار را در سامانه روابط کار به ثبت برسانند اما این اتفاق به شکل مطلوب خود رخ نداده است. لذا نظارت بر اجرای دستور بسیار مهم تر از دستور دادن است. اگر در اجرا شاهد این باشیم که قراردادهای موقت جای خود را به قراردادهای دائم دهند می توان گفت که امنیت شغلی احیا شده است.

در مورد کارهای با ماهیت مستمر هم باید چاره ای اندیشید

چمنی در پایان عنوان داشت: وقتی برای کارهای پروژه ای سقف 4 ساله تعیین می شود پس می توان برای کارهای با ماهیت دائم هم چنین قانونی را وضع کرد به همین علت معاونت حوزه ی روابط کار می تواند از این موضوع استفاده نماید چراکه نمی شود در یک مجموعه افرادی که ماهیت کارشان پروژه ای است بعد از 4 سال دائم شوند اما افرادی که مشاغل مستمر دارند همچنان با قراردادهای چندماهه مشغول به کار باشند و این چالشی است که باید برای رفع آن چاره ای اندیشید. لذا باید برای کارهای با ماهیت مستمر هم قراردادهای کمتر از 4 سال بسته نشود.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا