ماليات اجاره ملك شخصی به شركتی كه خود، مدير آن هستم!

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: مالیات بر درآمد اجاره و مستغلاتماليات اجاره ملك شخصی به شركتی كه خود، مدير آن هستم!
مهدي پرسیده شده در 10 ماه پیش

سلام صاحب ملك مستقلي هستم كه مبلغ 20 ميليون رهن و 500هزار تومان به شركتي كه خودم رئيس هيئت مديره آن هستم رهن و اجاره با كد رهگيري دادم. در اظهارنامه شركت هم همين مبلغ را نوشتم. ولي اداره ماليات اين عدد را قبول نكرده و برده روي جدول و 110 ميليون مطالبه ماليات بر اجاره كرده است. با توجه به مبلغ كمي كه اجاره بها داشته مگر نبايد معاف مي‌شد؟

سوالات مرتبط

5 پاسخ
حسین میرزاتقی 10 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام.مشکل شما این میباشد که ودیعه در اجاره نامه در نظر گرفتید به همین دلیل بر اساس جدول املاک مشابه مالیات شما را محاسبه کرده.باید در اجاره نامه فقط اجاره خالی بدون ودیعه وارد نمایید.
علی رهنما 10 ماه قبل پاسخ داده شده
باید بفرمایید که این مبلغ که در قرارداد قید کرده اید با عرف منطقه تفاوت داردیاخیر؟ اینکه فرارداد شما کدرهگیری داشته یا اصلا شفاهی بوده است در اصل موضوع تفاوتی نمیکند و اجاره شما براساس جدول منطفه که معمولا ۸۰درصد واقعی است محاسبه میشود و البته ربطی به مبلغ رهن مندرج در قرارداد ندارد چون مبلغ رهن هم ۱۸درصد حساب میشود
حسین میرزاتقی 10 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام.طبق تبصره یک ماده ۵۴ اگر مستاجر شرکت باشد اجاره پرداختی مستاجر ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات میباشد و اتفاقا باید فقط اجاره خالی باشد و مبلغ رهن هم نداشته باشد ضمنا صورتجلسه شماره ۲۰۱.۷ مورخ ۹۹.۰۴.۲۴ را مطالعه نمایید در مورد مبلغ رهن گفته شده است.
شرکت انرژی پژوهان 10 ماه قبل پاسخ داده شده

ممکنه لطفااین صورتجلسه یا بخشنامه را دقیق تر معرفی کنید؟

حسین میرزاتقی 10 ماه قبل پاسخ داده شده

داخل گوگل سرچ بفرمایید.

Hossein 10 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام ماهم به این موضوع برخوردیم مالک شرکت رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت هست که اتفاقا 99 درصد سهم الشرکه شرکت به اسم ایشان است و اتفاقا ما مبلغ ودیعه نداشتیم و ماهی 1 میلیون توامن اجاره رد میکردیم بعد موقع فروش آن ملک واحد مستغلات اداره دارایی مبلغ 200 میلیون تومان از ما مطالبه مالیات اجاره کردند گفتند ما کار نداریم به این قضایا ملک شما انقدر ارزش اجاره داره حالا شما کم اجاره گرفتی مشکل خودته! حالا خلاصه کنم شما باید اعتراض بزنید سالهایی که رسیدگی مالیاتی شدید مثلا ما سالهای 95 و 96 و 97 و 98 که توی اون ملک بودیم رسیدگی مالیاتی شدیم و دفاترمون مورد قبول واقع شده بود و از این طرف مالیات تکلیفی موجر و خودمان توسط شرکت پرداخت کرده بودیم آمدیم از ممیز مالیاتیمون نامه شو گرفتیم  بردیم واحد مستغلات و کسر کردند ولی برای سال 99 چون هنوز رسیدگی نشده بودیم اداره دارایی زیر بار نرفت و گفت مبلغشو باید پرداخت کنی حدود 30 میلیون بود گفتن بعد از رسیدگی بیا اگر دفاترت قبول شد نامه شو بیار این و هم بهت عودت میدیم. تنها راه شما همینه هیچ راه دیگه ای هم نداری.ممنون
علی رهنما 10 ماه قبل پاسخ داده شده
بخشی از پاسخ آقای میرزاتقی درست است  که دارایی به مبلغ رهن کاری نداره و ارزش ملک رو براساس جدول منطقه حساب میکنه و با اجاره ثبت شده مقایسه میکنه و چون شخص حقوقی اظهارنامه املاک و اجاره ارسال نمیکنه مبلغ رهن مشخص نیست و روی مالیات تاثیر نداره برای همین به همون نسبت تفاوت رو مطالبه میکنه  البته که فرمودند نباید مبلغ رهن را در اجاره نامه قید میکردید هم صحیح نیست چون واقعیت رو نمیشه ابراز نکرد چون اصلا بدون مبلغ رهن هیچ قراردادی بسته نمیشود چون حالت ضمانت دارد .
دکمه بازگشت به بالا