آموزش مالیاتآموزش های رایگانخبرها

راهنمای دریافت کد اقتصادی جدید

استعلام کد اقتصادی مالیاتی جدید

سازمان امور مالیاتی طی اطلاعیه ای از کدهای اقتصادی جدید سخن به میان آورده است که در اینجا قرار است در مورد راهنمای دریافت کد اقتصادی جدید آموزش دهیم.

فیلم راهنمای استعلام کد اقتصادی مالیاتی جدید در ادامه این متن قابل مشاهده است.

راهنمای کد اقتصادی جدید مالیاتی اشخاص حقوقی:

کد اقتصادی جدید در مورد اشخاص حقوقی همان شناسه ملی ثبتی شرکتها است که در گذشته نیز مورد استفاده بود و مقرر شده است که از ابتدای مهرماه سال 1401 در تمامی اسناد و مدارک و صورتحساب‌های فروش کالا و خدمت، از کدهای اقتصادی جدید استفاده شود.

پس با این فرض تا زمانی که از سامانه مودیان رونمایی شود و صورتحساب‌ها به صورت کاملا الکترونیکی صادر شود لازم است در صورتحساب‌های فیزیکی فعلی از کدهای مالیاتی جدید استفاده شود و کدهای اقتصادی قبلی که در فاکتورهای چاپ شده قبلی موجود است فاقد اعتبار است.

روش استعلام کد اقتصادی جدید مالیاتی اشخاص حقیقی:

اما در مورد پرونده های مالیاتی اشخاص حقیقی،‌ این موضوع دستخوش تغییراتی شده است و کد اقتصادی اشخاص حقیقی همان کدملی اشخاص نیست و با کدهای جدیدتری روبرو هستیم.

برای اطلاع از کدهای اقتصادی جدید اشخاص حقیقی که با کد ملی اشخاص نیز متفاوت است لازم است وارد سایت سازمان امور مالیاتی – درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شویم و با ورود به داشبورد مالیاتی مودی، از قسمت پرونده‌های مالیاتی به ازای هر پرونده‌ای که شخص حقیقی دارد،‌کد اقتصادی مجزایی وجود دارد.

بنابر این چنانچه یک شخص حقیقی دارای پرونده‌های متعددی باشد به ازای هر پرونده مالیاتی دارای کد اقتصادی منحصر به فرد و جداگانه‌ای است. لازم به توضیح است کد اقتصادی اشخاص حقیقی ترکیبی از کد ملی شخص و کد 4 رقمی است که در ادامه کد ملی وی درج شده است.

در فیلم زیر به صورت ویدیویی راهنمای دریافت کد اقتصادی را به صورت کامل توضیح داده ایم.



چنانچه در مورد کد اقتصادی یا سایر امور مالی و مالیاتی سوال یا ابهامی دارید می‌توانید سوالات خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو بپرسید :

درج سوال در تالار پرسش و پاسخ حسابنو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا