بلاگرها از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند

بلاگرها از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند

دریافت مالیات از اینفلوئنسرها هنوز به سرانجام نرسیده

در قانون بودجه سال 1399 که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید دولت مکلف شد تا از اینفلوئنسرهایی که بیش از 500 هزار نفر دنبال کننده دارند مالیات اخذ کند. لازم به ذکر است که مبنای محاسبه ی مالیات برای این قبیل افراد کسب درآمد از محل تبلیغات بوده است. گویا این قانون برای برخی از اینفلوئنسرها چندان خوشایند نبوده و این افراد با بهانه تریشی می خواهند از زیربار پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

حتی برخی ورزشکاران که هم اکنون تبدیل به بلاگر شده اند و درآمدهای هنگفت پیدا کرده اند با این بهانه که روزی برای کشور افتخار آفرینی کرده اند خود را مستحق پرداخت مالیات نمی دانند. این موضوع در حالی رخ می دهد که کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق ماهیانه خود مالیات پرداخت می کنند. اما سوال اینجاست که آیا ورزشکاران در سایر کشورها هم مالیات نمی دهند؟ قطعا جواب این سوال خیر است و در سراسر دنیا اگر ورزشکاران از محل تبلیغات کسب درآمد کنند موظف به پرداخت مالیات آن هستند.

سهم درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه افزایش یافته

از جمله بهانه هایی که بلاگرها به منظور عدم پرداخت مالیات می آورند این است که برخی اپلیکیشن ها فیلتر شده اما عمده درآمد این افراد از محل همین بسترهاست لذا این توجیه نمی تواند قابل قبول باشد. همچنین با توجه به تغییر سیاست های نظام مالیاتی کشور و در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، سهم درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه سال 1403 افزایش داشته و با اجرایی شدن سامانه مودیان هم چنین مقرر شده تا افراد خرید و فروش های خود را در سامانه مذکور ثبت کنند تا صورتحساب های الکترونیکی مبنای محاسبه مالیات افراد باشد. با این تفاسیر این که بلاگرها نمی خواهند مالیات دهند جای ابهام دارد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا